Johannes Maccovius - pagina 144
182
en commiseratio anderzijds. (De distinctie van ion en
ontwikkeling nu van het leerstuk der gratia (als wordt dan onderscheiden: a. gratia aeterna;
de
In
D\":Dn"})
misericordia)
gratia temporalis ;
b.
gratis data bevat catio.
de
ex' erna vocatio; b.
De
a.
movens;
hahitualis.
h.
De
iustifi-
movens wordt
gratia
gesplitst in a. gratia praeveniens ;
En na
gratia
gratia internae iustificationis wordt weer onder-
scheiden:
weer
De
de interna
gratis dans; b. gratis data.
a.
a.
gratia subsequens.
b.
aldus de „diversae gratiarum species'' uiteengezet
komt
dan tot een opsomming van de „gratiae modi operandi varii." Deze zijn: conversio, perseverantia, gratia habitualis inhaerens. Deze laatste wordt weer onderte hebben,
scheiden in
hij
ordinaria
a.
naria (charismata).
(fides, spes,
Ex uno
^)
charitas); b. exiraordi-
disce omnes. Als wij zijn Locus
de Trinitate opslaan, zien wij geheel denzelfden scholastie-
ken leertrant.
Dat men
^)
ongewoonte aanvankelijk als iets vreemds veroordeelde, laat zich volkomen begrijpen. In Kerkelijke en Theologische zaken is men meest conservatief, en veranderingen kunnen niet dan voorzichtig en zeer geleidehjk, en dan nog door mannen die een onbepaald vertrouwen hebben, worden aangebracht. Mosheim berispt het dan ook zeer in Maccovius, dat hij zich zulks vermeten had, en oordeelt, dat Aristoteles' Wijsbegeerte met Maccovius, in de Theologie weer binnenkomende, deze doordrong en „maakte dezelve dor, doornig, dit uit
1)
Loc. Comm.,
^)
Loc. Comm., p. 243, 244.
non
et usitata
Naturam licet
adeo accurata non et
sive
sit,
obscuritatem
Personam ut
intelligenti
nullam
We
lezen daar
o. a.
:
„Definitio ergo in Scholis recepta
est Personae in abstracto, sed in concreto samptae, connotantis
sive Essentiam, cuius, incommunicabilis sobsistentia est.
cultatem est,
175, 176.
p.
in
inhaerens
divinis, ;
Scbolis
modus
est.
Substantiae
At vero
sistentia."
individuae,
et proponitar.
summam
rei diffi-
nihil
Ignorandum enim non
nee in hnmanis, esse accidens aliquod substantiae
ita
modum
et
determinationem, quae
sine ea essentia sive substantia, cuius determinatio
potest
Hinc potius Praeceptores
Persona est substantia,
retinetur
sed potius intrinsecum eius
omnino habet Essentiam,
substantia.
definitie,
recte tarnen ita propter discentes, ob
in
ipsam
Quae vero
individua, intelligentis
et
intelligi
sine Essentia, et in substantiis sine
Maiores nostri
intelligens,
dici
voluerunt in concreto:
incommunicabilis,
incommunicabilitas,
sive
quam
in abstracto:
incommunicabilis
sub-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's
![Johannes Maccovius - pagina 144](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/johannes-maccovius/1899/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899
Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's