GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 168

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 168

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

156

Woords sie

en

is

blijft

„principim unicum", en

de eenig geldende praemisse.

bij

elke conclu-

^)

beweert dat niet alleen Recht is wat „ipsissiinis verbis" in het Wetboek geschreven staat, maar ook alles wat bij logische deductie ;,per bonam consequentiam" daaruit rechtstreeks volgt, zoo ook leert de Theoloog dat als Gods Woord niet alleen beschouwd mag, wat ipsissimis verbis in de H. Schrift geschreven is, maar dat ook alles wat „per bonam consequentiam" uit de H. Schrift voortvloeit, als Gods Woord moet gevindiceerd worden. Gelijk de Jurist

§

6.

De verhouding van Rede en Theologie. „Illum,

qui

percipere vult Theologiam, intellectu et ra-

tione praeditum esse oportet; alioqoi

non

erit

capax Theo-

Maccovius, Metaphysica,

logiae."

p.

7.

Waar uit

dus de bona consequentia, door middel der rede Gods Woord verkregen wordt, ja als Gods Woord zelf

te eeren

is,

gelijk

we zagen

in de vorige

§,

dient thans in

het bijzonder te worden nagegaan wat Maccovius van die ratio leerde,

welk recht

hij

haar toekende, welke plaats hij hij hare

de Scientia Theologica haar toestond, en hoe

in

verhouding tot het obiect der Theologie zich dacht. Deze § is daarom van gewicht omdat hierin uitkomen moet dat Maccovius inderdaad een Scholasticus was, maar ook welke Scholastiek hij op het oog had en toegepast wilde zien. In de eerste plaats dan hebben

we

reeds gezien dat Mac-

covius de ratio als causa instrumentalis aanmerkt.

De rede

dus niet meer dan een instrument dat gebruikt wordt. Van dit standpunt heeft Maccovius dan ook nooit afgelaten,

is

altoos

is hij

dit beginsel zoo in thesi als in praxi

getrouw

gebleven.

Zien

we

eerst nader

wat hij in zijn Loei Communes er van „Rationem quoque debere adhiberi

zegt. In Cap. I heet het:

')

Collegimn Theologicum Miscellanearum Quaestionum. Anno 1620, 1621. Disp.

III.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 168

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's