GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 372

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 372

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

360

dat de wil het dictamen van het intellect volgt. Eer zou het absurd zijn, wanneer het tegenovergestelde waar was;

dan toch zou de wil óf iets doen wat hij niet zou het kwade doen ^^sub ratione mali."

wist, óf hij

Hieraan voeg ik toe de Corollaria waarmede Amesius en Maccovius hunne disputen besluiten. Corollarium van Amesius: „Crude asserere esse

vel

hoc ut

(sine ulla distinctione aut limitatione)

potentiara, fiat

vel

regenitus,

nullam aliam

dispositionem, in ullo homine irregenito, ad

quam

est in lapide,

hoc

nihil aliud est,

quam

in lapides loqui."

Corollarium van Maccovius: „Crude

est et plane contvadictorium asserere (sine ulla limitatione

nullam esse aliam vel potentiam vel dispositionem in homine irregenito ad hoc, ut fiat regenitus, quam est in lapide: et ratio est, quia lapis regigni non potest, nisi sit creatura rationalis: creatura autem rationalis et lapis esse, sine contradictione dici non potest. Utut enim in creatura est non repugnantia sive potentia subiectiva ad hoc, ut fiat altera creatura ratione Dei, at haec eadem potentia non est in creaturis ad hoc, ut una creatura participet proprietatem alterius, et non ipsam naturara. Nam hoc esset contradictionem iraplicare. At hoc non est crude asserere, ut lapis se habet et distinctione)

ullo

ad carnem,

Na

sic

irregenitus ad regenitum."

aldus historisch

de polemiek tusschen Amesius en

Maccovius over de „voorbereidende genade" zoo getrouw mogelijk te hebben weergegeven^ kan ik thans niet anders doen dan constateeren het volkomen eens te zijn met Dr. Visscher, als deze schrijft: „Zoo ergens, dan verraadt Amesius zijn Engelschen oorsprong in de opvatting, die hij huldigt van de leer der wedergeboorte." ^) Amesius toch heeft, zoo toont Dr. Visscher aan, deze voorstelling gemeen met

O wen. Ook de Engelsche Dordtsche Synode hadden de zaak aldus

Perkins, Richard Sibbes en John

afgevaardigden ter bepleit

^).

")

Dr. VissoHEB, Guilielmus Amesius, p. 125.

)

Dr. YisscHEK,

1.

c, p. 127.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 372

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's