GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De band des verbonds - pagina 266

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De band des verbonds - pagina 266

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

262

YKi^l

DE HEILIGMAXING.

Volgens de Socinianen moet het wezen der heiligmakinggezocht worden in een breuke met booze daden, in een zedelijke betering des levens. De mensch heeft zijn feilen en gebreken,

verkeerde dingen,

doet

en

als hij tot het inzicht

van het

handelingen komt, dan heeft hij het kwade en het goede te doen. En het komen tot die „verbetering des levens" is volgens de Socinianen de heiligmaking zelve. Maar van meet af heeft de Gereformeerde religie dat ontkend en de onzen zijn van kindsbeen af onderwezen in de ernstige waarheid, dat de zonde niet slechts in de daden schuilt, maar, veel dieper, wortelt in onze natuur,, dat wij van nature verdorven zijn, en dat de „verkeerde slechte

na

te

zijner

laten

opkomen

werken"

uit

die

onzalige fontein van ons boos

en verdorven hart.

Men

werd tegenover den Socibeweerd dat de „goede werken" geheel los van

versta ons wel. Natuurlijk

niaan niet

de heiligmaking stonden. Ganschelijk

niet, eer

het tegen-

want onlosmakelijk is die band tusschen het genadewerk der heiligmaking en de betering des levens. Maar het wezen deel,

de heiliging der natuur, die door de zonde besmet en bezoedeld is, en, die natuur eenmaal geheihgd zijnde, is de verandering des levens daarvan een heerlijk gevolg. En dit laatste kan dus niet anders der heiligmaking

dan óf

als

raakt

onderdeel van het geheel der heiligmaking, óf

van het heiligmakend werk Gods in Ook op dat onderscheid èn op dat verband hopen wij nader te wijzen. En in de tweede plaats wijzen wij op de dwaling der Arminianen en Remonstranten, die, in navolging van Pelagius, den ketter der oudheid, den vrijen wil des menschen drijven, en leeren dat de mensch, in eigen kracht tot alles bekwaam, het goede wil eigener beweging. Is het nu dat hij „uit navolging" (gelijk de Pelagiaansche formule luidt) de zonde doet, dan kan hij uit eigen kracht

als

Zijn

kostelijke

vrucht

uitverkorenen beschouwd worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 336 Pagina's

De band des verbonds - pagina 266

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 336 Pagina's