GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 371

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 371

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

DE HEILIGE GEEST. Drieëenheid

„De Heilige Geest

:

is

369

van den Vader en den maar

Zoon, niet gemaakt, noch geschapen, noch gegenereerd, uitgaande."

Want

het

onmededeelbare,

waarin het

Vader als de gegenereerd wordende,

persoonlijke leven bestaat, karakteriseert den

Zijnde van Zich Zelven, den

maar den Heiligen Geest

De

strijd

in

Zoon

als

als

uitgaande.

de Kerk over den Heiligen Geest

is

altijd

van gansch anderen aard dan die over den Zoon geweest. Dezelfden die de Goddelijke natuur van Jezus loochenden, bestreden ook het belijden van de Godheid des Geestes; maar waar in den eersten strijd de Godheid van Christus de inzet was, daar was in den anderen strijd meer de persoon-

want stond deze eenmaal vast voor het geloovig bewustzijn der Kerk, dan lijkheid

van den Heiligen Geest

in geding,

volgde daaruit vanzelf de Godheid. De bestrijders van de persoonlijkheid des Heiligen Geestes, wier geestelijke aanvoerder, de om zijn wreedheid zoo beruchte,

MACEDONIUS, Patriarch van Constantinopel, was, en die naar hem oudtijds Macedonianen, later, meer zakelijk, Pneumatomachen (= strijders tegen den Heiligen Geest) genoemd werden, en alras met de Arianen en Semi-Arianen geenen deele, dat de Heilige veelvuldig gewag maakt Heiligen Geest den Schrift van maar zij verstonden onder dien naam nimmer de Godheid

zich vereenigden, ontkenden in

veel minder een Goddelijk Persoon. De Modernen doen heden ten dage evengelijk. Zij wijzen er op, dat „den geest geven" beteekent den laats ten adem uitblazen dat een „vlugge geest" doelt op een helder verstand ; dat „geest en stof" aanwijst de tegenstelling tusschen het zienlijke en onzienlijke; dat de „geest des tijds" uitdrukking is voor de

zelve,

;

stemming der gemoederen, en dat al dergelijke spreekwijzen, waarin van „geest" gesproken wordt, nimmer het recht geven, tot een zelfstandig pcrsoo7ilijk leven te concludeeren. Integendeel, zoo beweerde men, God is een geest, omdat Kennisse Gods.

24

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 371

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's