Van de kennisse Gods - pagina 120
DE NATUURLIJKE GODSKENNISSE.
Il8
God woonde Schepping,
de Schepping, dat Hij de
in
Wereldziel was.
de
ziel
Men kende
der stoffelijke
een zichtbare
en een onzichtbare wereld; het geestelijke, onzichtbare hield
men
God
voor,
er
zelve te
zijn,
het eigenlijke leven, het
En eenmaal
overtuigd dat
God de
groote, ongeziene Wereldziel was, de levende Geest
van de
wezen
diepste
aller dingen.
stoffelijke wereld,
de
van den mensch, het
ziel
lichaam, niet
of ziel,
kwam men
was een
maar feitelijk
aldra tot de gevolgtrekking, dat geestelijk leven in zijn stoffelijk
eigen, individueele, menschelijke geest,
niets anders
dan een
deeltje
van de groote,
Goddelijke Wereldziel. Deze gedachte, die den geest van het
van den geest Gods, en alzoo de zelfstandig geschapen ziel van het schepsel loochent, om haar op te lossen in het eigenlijke wezen Gods, vindt men een
schepsel
deel doet
zijn
het aloude Oostersche Pantheïsme, dat haakt naar ver-
bij
lossing
van de
stoffelijke wereld,
vanwaar zij Dit Pantheïsme wordt, omdat het
dat de ziel in het wezen
is,
eenmaal was uitgevloeid.
God
alleen
in
en welks hoogste ideaal
Gods
terugvloeie,
het geestelijke zoekt, en al het geestelijke
zamen voor het ééne Wezen Gods houdt, het psychologisch Pantheïsme genoemd. Weldra echter begon men in te zien, dat het dualisme was, als men den mensch zóó beschouwde dat ziel en lichaam vijandig tegenover elkander werden gesteld, als men de ziel voor een deel der Godheid bleef houden, en het lichaam
te
eigenlijk
als
een
somberen kerker verachtte,
waarin de
tegen haar wil besloten lag, want Goddelijke vonk der de mensch is mensch in ziel èn lichaam bei. Dit dubbelzinnig en tweeslachtig dualisme schonk geen bevrediging; en ziel
ziel een deel der Godheid en lichaam een deel der menschheid was, gingen anderen de éénheid van den mensch, als mensch in ziel èn lichaam,
tegenover de theorie, dat de het
bepleiten
Doch
— dit
monistische dichotomie. leidde
onmiddellijk tot een verandering in de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's