GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 285

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 285

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE ONVERANDERLIJKHEID GODS.

te

voeren.

Maar

dat

toch van berouw

'er

283

Gods gesproken

wordt, ligt in den mensch, in de menschelijke voorstelling.

met eerbied gezegd, een menschelijke gedachte over het werk Gods. Het komt den mensch voor, het schijnt den mensch toe, alsof God de HEERE berouw heeft de menschHet

is,

vóór den zondvloed geschapen te hebben, Saul tot koning gezalfd te hebben, Ninevé zoo zwaar bedreigd te hebben. God is onveranderlijk, en alle verandering grijpt alleen en uitsluitend bij het schepsel plaats. De mensch werd zondaar, hij viel uit den staat der rechtheid, ondervond toen Gods vloek en kwam dus tegenover God in een andere verhouding te staan. En nu schijnt het den mensch toe, waar hij zelf verandert, en in zijn verhouding tot God verandert, alsof God verandert. Het is hiermede eenigermate als met den schippersterm, dien wij in Hand. 27 27 lezen, heid

:

hun eenig land naderde". Ieder

„dat

varen heeft, nadert, schijn zit is

weet

op een schip ge-

ervaring, dat, als het schip het land

het schijnt alsof het land het schip nadert. leidt

tot

dit

En

uw

gevoel

stellig,

alsof

uw

en de werkelijk gaande trein

stilstaande trein voort-

stopt.

Maar

dit

gevoel

bedriegt, al geeft het ook leiding aan onze woorden. dit

die

spraakgebruik. Als de trein waarin ge

en een andere trein naast u gaat voorbij, dan

stilstaat,

het in

gaat,

bij

die

Nu

is

God is geen mensch, dat Hem ooit iets Maar het is een menschelijke gedachte, bij

de waarheid:

berouwen zou. het nagaan van Gods werken, dat den Heere

Zijn

werk

berouwde.

Voor zoover schrijver dezes het kon nagaan, is deze zaak door onze Godgeleerden het breedvoerigst en het duidelijkst behandeld bij het bevel des tot Abraham om Izak

HEEREN

te

offeren.

Dit

wijzen wilden. zoon,

uwen

is

De

het

tweede voorbeeld, waarop wij nog

HEERE

eenigen, dien

zegt tot

gij

Abraham

lief hebt,

:

„Neem uwen

en ga heen naar het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 285

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's