GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 122

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 122

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE NATUURLIJKE GODSKENNISSE.

120

geest

en

stof

twee

zijn,

en leerde de eenswezensheid van

Stof was geest, en geest was stof; het gold slechts

beide.

een anderen vorm van verschijning, een andere manier van en men kwam zoodoende tot de slotsom, dat niet God èn al het geestelijke èn al het stoffelijke, maar dat bestaan

;

zoowel

het zichtbare als het onzichtbare één en hetzelfde, „Al-Eene" God was. Dit staat bekend als het ontologisch Pantheïsme, het Pantheïsme van den lateren tijd. En al zingt de een sopraan of alt, de ander tenor of bas, ze zingen allen saam, ieder op zijne wijze, in het pantheïstisch

en

dit

accoord, dat alles één

het al-Eene

is,

dat het al-Eene God, en dat

God

is.

Met een enkel beeld pleegt men dit aanschouwelijk voor Water kan in drieërlei vorm bestaan. Bevroren

te stellen.

ijs, is het de harde stof; dit weer ontdooid tot water, is een vloeibaar vocht; verhit tot het kookpunt, neemt het in den stoom een gasvormige gedaante aan. Niemand zal

tot

tegenspreken, dat

wezend

zijn,

temperatuur treedt,

raakt.

het

water en stoom ééne substantie of eensen dat, ten gevolge van vrieskoude, gematigde ijs,

of hitte, slechts een andere bestaanswijze inverschil dus slechts

den vorm van verschijning

Dit beeld nu past het nieuwere Pantheïsme op

alle

dingen in hemel en op aarde toe. Geest en stof zijn slechts twee bestaanswijzen van de substantie, die feitelijk één is, gelijk ijs, water en stoom één zijn. Ziel en lichaam zijn niet in

wezen onderscheiden, want de

aetherischen

ziel

is

het lichaam in

de stolling of verharding der ziel. God leeft in al het bestaande als dezelfde God, maar allerwegen op verschillende manier. Stof en plant, dier en mensch, engel en duivel, het is alles op zijne wijze een deel van, en openbaart, naar zijn aard en gelegenheid, de gestalte der Godheid. Evenals de zee in hare oneindige watermassa, onbewogen, gelijkt op een glanzenden metalen spiegel,

toestand, en het lichaam

met afwisselend

spel

is

van kleurenpracht, dan een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 122

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's