GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 260

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 260

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

DE DEUGDEN GODS.

2 58

rechtvaardigheid

Gods, en de rechtvaardigheid Gods

is

de

Maar een menschenkind moet zulks, wat hem noodwendig onderscheiden, hij is gedwongen over de hoogste volmaaktheid Gods als het ware van stuk wijsheid Gods. zelf aangaat,

tot stuk te handelen.

Daarom nu

is

er eene indeeling noodig,

van den mensch,

en

is

ten behoeve

reeds van den aanvang der

Kerk af de godvruchtig peinzende geest bezig geweest met het opstellen van eene dusgenaamde verdeeling der deugden of volmaaktheden Gods. De Roomschen zijn gewoon te onderscheiden tusschen positieve en negatieve Christelijke

(stellige

en

positiefs

ten

houding

tot

is

deugden Gods, waarbij of iets van het Wezen Gods (in Zijn verhet geschapene) wordt beweerd, n.1. dat God

ontkennende) opzichte

wijs, rechtvaardig, goed, heilig enz., of iets ten opzichte

van God wordt ontkend,

n.1.

dat

God is

^begrijpelijk, ^zien-

deugden Gods bij worden uitgesproken. De Lutherschen zijn meer gewoon te spreken van rustende en werkende (ook wel van blijvende en uitgaande) deugden Gods, daarmede bedoelende, dat sommige deugden als het ware alleen lijk,

onveranderlijk, oneindig, waardoor de

wijze van ontkenning

in God blijven, andere ten deele uitgaan tot of overgaan op den mensch, die naar Gods beeld en gelijkenis geschapen is. De onderscheiding tusschen positieve en negatieve deugden Gods leidde tot de eigenaardige benaming van apophatische theologie, waarin negatief van God gesproken wordt (onzienlijk,

<??ztij delijk,

onveranderlijk,

enz.),

en katapJiatische

van God gehandeld wordt (eenvoudig, eeuwig, geestelijk, enz.). De positieve wijze van spreken is te vergelijken bij de methode van den schilder, die door het aanbrengen van kleuren zijn beeld daarstelt; de negatieve methode vergelijkt zich zelve bij een beeldhouwer, die stuk na stuk van het marmer wegslaat, maar

theologie, waarin

op

stellige wijze

door dat ivegslaan een treffend beeld construeert.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 260

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's