GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 203

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 203

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET MONOTHEÏSME.

Wel die

we

wijzen

kringen,

de

Evolutieleer

hier

waar men

20!

op een waanvoorstelling, welke in

het

dogma

oplossing aller levensraadselen

op geen tegenspraak

in

der veelgeprezen schier

ziet,

de theorie namelijk, dat bij de primitieve levens- en wereldbeschouwing van don natuurmensch een rijk bevolkte godenwereld behoort, dat alle volken

in

stuit;

de eeuwen hunner kindsheid vele goden dienden,

dat langzamerhand

bij het toenemen in beschaving het aantal goden in gelijke mate slonk, en dat ten slotte ren volk, op het hoogtepunt van zijn cultuur gekomen, ook het toppunt van religieuse ontwikkeling, het Monotheïsme, bereikte. Alzoo zou de leer, dat er één God is, vrucht zijn van het in den loop der tijden allengs gerijpte Godsbesef; de onbeschaafde mensch, en hij, wiens geest nog in de windselen der onwetendheid ligt, zou zich vele goden droomen, maar de beschaafde en verlichte mensch zou, juist dank zij de ontwikkeling en beschaving, dien ijdelen waan zijn te boven gekomen en de hooge idee van het „God is alleen" hebben

gegrepen.

Van deze

het standpunt der Evolutie-geloovigen bezien, biedt

theorie

ontegenzeglijk veel bekoring;

jammer

slechts

met de feiten in zoo' flagrante botsing kan men haar zeer wel als stelling opzetten, en in het afgetrokkene was het volstrekt niet ondenkbaar dat het zoo had kunnen geloopen zijn, doch in zooals het daadwerkelijk geloopen ü, toont de Historie met genoegzame klaarheid de onhoudbaarheid dier fraai voor hen,

komt.

klinkende wil,

in

dat

zij

Natuurlijk

hypothese

aan.

Want

in

plaats

dat, zooals

zij

de oertijden de nog ruwe natuurmensch een menigte

van goden vreesde, doch volgens de wet der ontwikkeling van dit lagere standpunt allengs tot het hoogere van het Monotheïsme opklom, leert de les der geschiedenis en de ervaring der werkelijkheid eer juist andersom.

Want,

om

slechts bij deze voorbeelden te blijven,

waar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 203

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's