GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van de kennisse Gods - pagina 366

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de kennisse Gods - pagina 366

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE HEILIGE DRIEËENHEID.

364

De het

Apostel Johannes openbaart den Tweeden Persoon als Woord. Hij spreekt van het „Woord des levens"

van „het Woord Gods" (Openb. 19 13). 1), Aangrijpend is de machtige Proloog in zijn Evangelie „In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door hetzelve gemaakt, en zonder hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is." Dat Woord is God, want het is eeuwig in den beginne, en het schept, maar het is ook in God onderscheiden, want het is bij God, en (I

Joh.

1

.-

:

:

onderscheiden Zelfstandigheid wordt het Woord, de Logos genoemd. Dit Woord draagt in het Oude Testament den naam van de Wijsheid, en wijst niet alleen aan het bewuste leven in God, maar bedoelt veel meer, dat al de deze

wijze gedachten die logisch in het Heelal tot uiting en open-

baring

zijn

gekomen,

in

God

Zei ven niet even zoovele enkele,

maar ééne gedachte, Gods omvattende, en deswege het Woord genaamd, omdat „woord" doelt op

naast

elkaar

staande

gedachten

zijn,

het gansche Heelal, de volle openbaring

bewuste openbaring, en de toevoeging het Woord al het geopenbaarde als Goddelijke éénheid aanduidt. En waar het Beeld Gods of de Zone Gods óók genoemd wordt de Wijsheid, het Woord, de Logos, daar doen deze namen dienst om ons te doen verstaan, dat de verhouding van Vaderen Zoon, die eene verhouding van generatie is, louter geestelijk te verstaan zij, overmits de gedachte, de wijsheid en het woord realiteiten zijn in de wereld der onzienlijke dingen. Het meest echter, en zulks geheel de Schrift door, wordt genoemd den naam van den Zoon, om den Tweeden Persoon der Heilige Drieëenheid bekend te maken. Deze naam bevat de hoogste en rijkste openbaring, en spreekt het menschelijk bewustzijn het meest toe, omdat in het aardsche leven de verhouding van vader en zoon het meest reëele beeld is van de innige betrekking tusschen God den Vader en den

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's

Van de kennisse Gods - pagina 366

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 394 Pagina's