GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Amerika.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Amerika.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In zake de particuliere school in Amerika ontvangen we onderstaand schrijven, waaraan we gaarne een plaats verleenen.

Het luidt alsvolgt:

Hooggeachte Heer Redacteur!

De recensie, die van uwentwege op de »Lichtstralen, schijnende op onze schoolquaestie" kwam noodzaakt mij, nog een enkel straaltje in uw blad te ontsteken ter verduidelijking van enkele uitdrukkingen, die ongetwijfeld door gebrek aan licht uit uwe pen gleden, en nu, als dwaallichten, een verkeerde voorsteUing doen ontstaan.

Als daar n.l. in de Heraut van 16 October onder »De schoolstrijd in Michigan" sprake is van: -teerst sinds" Roomsche, lersche immigranten de vrije school verlangden, ook ^zekere kring van Protestanten" met de veroordeeling der •Staatsschool" eene ^zekere beweging" begonnen, om eigen scholen voor hunne kinderen te begeeren, dan vinden we deze bewering onwaar., en de benamingen zóó Vreemd, dat wij, ging het niet over »Lichtstralen", onszelf er niet aan konden kennen. Immers, wij weten van die Roomsche Ieren zoo weinig als niets; wij wisten niet, dat er zulk een voorbeeld was. En waar men dan nog in > zekeren kring van Protestanten" er door zou kunnen worden opgewekt, wij hebben de eer ons aan te dienen als echt Gereformeerde menschen, eóo Gereformeerd, dat wij de tegenwoordige ontwikkeling der cardinale Gereformeerde punten, zooals ze in > the old country" aan de orde zijn, met belangstelling en oordeel meenen na te gaan. Daarom ook durven wij zonder zelfverheffing verklaren, dat wij in zake opvoeding en onderwijs uit eigen oogen zien en niet op Roomsche Ieren.

De »zekere beweging" is dan ook niets anders, als de uitdrukking van den drang des harten, dat behoefte heeft, de kinderen des Verbonds op te voeden, zooals de Gereformeerde leer daartoe Gereformeerde ouders verplicht.

Deze overtuiging leefde hier reeds jaar en dag; tenminste zoolang, als er Hollanders zijn, die weten, wat de Christelijke school in Nederland is en doet voor de ons dierbare beginselen.

In 1892 nu kwam het tot eene organisatie, en werd tijdens de Synode der Hollandsche Christelijke Gereformeerde kerk te Grand Rapids de sVereeniging voor Christelijk Onderwijs op Gereformeerden grondslag" opgericht. Deze vereeniging staat en werkt sedert dien overeenkomstig haar Reglement, waarvan ik U hierbij een exemplaar doe toekomen.

De beweging" is dus niets binders, als het streven van zeer bepaald Gereformeerde ouders, die voor hunne kinderen Gereformeerd Schoolonderwijs willen doen opbloeien uit de Gereformeerde Verbondsidee.

Vooits M. de R! nanren wij met belangstelling kennis van uwe opmerkingen, al is 't waar, dat, naar onze meening, door de s Lichtstralen" de lijnen onzer positie en roeping scherper waren geteekend dan ze in uwe beschouwing uitkwamen. Laat mij u nog mogen opmerken, dat wij hier in onze Staten geen »Staatsschool" kennen. De school is eigendom der ouders; de publieke school is dus volkomen de school van het publiek, en is het met vollen nadruk, ook waar de organisatie in wettelijke bepalingen is begrepen, eene volksschool. Nu komt het er maar op aan, hoe het publiek is: zoo is ook de school. De schoolwet kent geen Christendom^ slechts is er hoop, dat de huishoudelijke inrichting der plaatselijke school haar een Christelijk karakter geeft. Het komt er dus maar op aan, in welke plaats ge woont, of tot welk schooldistrict ge behoort. Dan bestaat de mogelijkheid en cok de werkelijkheid, dat men eene voldoende Christelijke, publieke school heeft, edoch, in strijd met de wet; maar iwaar geen klager is, is geen rechter."

Nu begrijpt men, dat dit op slechts enkele plaatsen zoo kan, omdat het publiek bijna nergens zoo eenstemmig. Christelijk gezind is, en dan hebt ge de school te nemen zooals ze is. En hoe is ze dan? Niets, geen zier beter als de »moderne secte-school" in Nederland!

Ik wil dit, indien verlangd, met wet en praktijk bewijzen.

Zal dus het Gereformeerde Hollandsche volk (ik spreek op verre na niet van > invloed uitoefenen") bij zijne beginselen bewaard blijven, dan moet het in bijzondere, «goed Amerikaan-Sche scholen" heil zoeken, of ge zult na betrekkelijk korten tijd dat Gereformeerde Volk en de «Calvinistische beginselen" in 't verre Westen niet meer kunnen vinden ! God doe zulks inzien, en gebruike daartoe ook uw uitgesproken oordeel, waardcor wij in ons streven voor bijzondere, dat is in ons geval Gereformeerde, scholen werden bevestigd.

Met dank voor de opname dezer regelen, M. de Red.! blijf ik met hoogachting

Uw Dn. en Br. in Christus,

Grand Haven., Mich. Secr v. d. Ver. v. Chr, Ond. op Gereformeerden grondslag.

In antwoord hierop diene het volgende:

We hebben voor ons liggen het Report to the comissioners appointed hy her^najesty to inquire into ttie Common schoot system of the United States of Amerika, by the Rev. James Eraser.

Dit werk is met de Bijlagen 1200 bladzijden groot.

Men zal dus wel willen gelooven, dat we waarlijk het Amerikaansche schoolsysteem wel kennen, en zeer goed weten, dat de publieke school een geheel ander karakter in Amerika draagt dan ten onzent; ook weten wat invloed bij de bepaling van de inrichting dier scholen aan de ouders is gegund; en eveneens weten, dat, waar de meerderheid der ouders die school Christelijk wil tinten, die Christelijke tint er aan is.

En mocht de heer Bennink wanen, dat we hier thans pas achter kwamen, dan zij het ons geoorloofd te verwijzen naar de stelsels van het schoolwezen in het buitenland, ook in Amerika, reeds in 1875 door Dr. Kuyper uitgegeven.

Dat we de uitdrukking Staatsschool bezigden, was dan ook volkomen juist, mits men maar in het oog houde, dat wij in Nederland schreven, en dit woord dus volstrekt niet bezigden in den zin, alsot de Staten van Amerika de lagere scholen stichten, maar in de beteekenis die wij hier aan het begrip Staatsschool hechten, t. w. een eigen school, voor wier oprichting het initiatief van de Overheid uitgaat, en die betaald wordt uit belastingen, geheel onverschillig of dit Staatsbelasting, plaatselijke belasting of schoolbcla sting is.

Staat het nu vast, dat de Board of education geen private vereeniging, maar een officieel lichaam is, en dat de kosten, der school hoofdzakelijk gevonden worden uit de van Overheidswege geformeerde schoolfondsen en uit de plaatselijke schoolrates, die met publiek gezag geïnd worden, dan zijn het geen vrije scholen, en tegenover de Vrije school staat in onze vocabulaire de Staatsschool,

Indien intusschen de naam »Staatsschool" in Amerikaansche ooren onjuist klonk, willen we gaarne daarvoor in de plaats stellen : scholen door het initiatief der Overheid tot stand gekomen en onderhouden.

Wat voorts de opmerking van den heer Bennink betreft, dat zijn ijver voor de Vrije school niets te maken heeft met de beweging van Roomsche zijde, en alleen is opgekomen uit de zucht om, evenals hier te lande, voor Gereformeerde kinderen een Gereformeerde school te openen, zoo gelooven we hem zonder voorbehoud.

Hij vergunne óns echter de beweging tegen de Common school, gelijk ze zich in Amerika op allerlei wijze openbaart, onder één gezichtspunt saam te vatten.

Zijn Vereeniging is volstrekt niet de eenige, die tegen het Common schoolsysiem in verzet komt.

Die actie is veelzijdig.

Voor het overige verheugt het ons, dat ook de heer Bennink een Amerikaansclie school wil.

Aldus zal men voor kopiëering van Neêrlandsche toestanden in het geheel andere milieu van Amerika bewaard blijven.

En vraagt de heer Bennink ten slotte, wat ons bewoog zekere reserve ten behoeve van de Commonschool in Amerika te maken, dan herleze hij wat De Tocqueville, Eraser e. a, over de Amerikaansche publieke school in haar opkomst geschreven hebben, en hij zal zelf gevoelen, dat het in de verste verte niet aangaat dit stelsel in zijn oorsprong met het stelsel van ónze Wet van 1857 op één lijn te stellen.

Dat we er nu prijs op stellen, om op dit verschil nadruk te leggen, is, overmits oorspronkelijk het Common-schoolsystem in Amerika van Calvinistischen oorsprong was.

De tijd heeft het verdorven.

In 1642, toen in Massachusets voor het eerst deze school in het leven trad en de «general court of the colony", de eerste schoolacte uitvaardigde, was het zoo schoon en zoo goed Calvinistisch bedoeld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 november 1896

De Heraut | 4 Pagina's

Amerika.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 november 1896

De Heraut | 4 Pagina's