GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Uit de General Assembly van de Vrije Schotsche kerk.

Uit een verslag van de handelingen der Algemeene vergadering van de Vrije Sehotsche kerk, welke der. agsten Mei geopend werd, vernemen wij dat uit het algemeen fonds voor predikantstractementen eene som van ƒ 192 kon betaald worden aan leeraars wier tractement beneden / 2400 was. Het volgende jaar hoopte men „het ideaal maximum" van / 2400 te bereiken, d. w. z. dacht men te verkrijgen, dat aan elk predikant minstens genoemde som als tractement werd uitbetaald. Tot hiertoe heeft elk predikant, ook al dient hij eene kleine kudde in de Schotsche hooglanden, een tractement van minstens / 1800. Natuurlijk kan eene kleine, arme gemeente die som niet bijeen brengen, en daarom wordt ze voor het grootste deel verschaft door de algemeene kas, die „sustentation fund" genoemd wordt. Hoe flink deze kas ook moge werken, toch is het Hoogland dat nog et meest aan de Gereformeerde belijdenis vasthoudt, daardoor verhinderd om zich aldus door daden uit te spreken gelijk het behoort.

Volgens ons zou het in de Hooglanden, reeds lang tot een breuk met de Vrije Schotsche kerk a w t u R I s o s v s l d d k gekomen zijn, indien het schrikbeeld van den finantieelen steun van de groote kerken in het laagland te missen, daarvan niet teruggehouden had. Immers is het den Hooglanders wel bekend dat de „down grade" of afzakking van de belijdenis der kerk, wel bij vele kerken waarmede zij in verband staan, in vollen gang is, doch er is geen kracht om tot verbreking van het kerkverband te gekomen.

Het is denkelijk aan eenige Hooglanders te wijten dat de motie, waarbij de Vrije Schotsche kerk met de Presbyteriaansche kerk vereenigd werd, niet met algemeene stemmen werd aangenomen.

De predikant Galbraith van Lochaloh stelde zelfs eene motie voor om de vereeniging niet te laten doorgaan. Met voldoening hoorde de vergadering echter de verklaring, dat deze predikant er niet aan dacht om zich van de vereenigde kerken af te scheiden wanneer de vereeniging tot stand kwam, al wilde hij daartegen tot het einde toe protesteeren. Op een andere manier sprak de heer Hay Tornburn, welke met afscheiding dreigde. De predikant Mac Intyre stelde een motie voor, waarbij werd uitgesproken, dat men in de vereenigde kerk dezelfde belijdenis zou kunnen vasthouden, als in de vrije Schotsche kerk. Deze motie werd hierop door principal Rainy, den voorsteller van de motie voor vereeniging, overgenomen, zoodat de vereeniging er door ging met 592 stemmen, terwijl de motie van den predikant Galbraith slechts 29 stemmen op zich kon vereenigen.

Het doet ons leed, thans niet te kunnen mededeelen waarom Ds. Galbraith tegen de vereeniging met de Presbyteriaansche kerk is.

Duitschland. Vereeniging der landskerken.

In Duitschland is het vraagstuk van een algemeene kerk die alle Luthersche landskerken vereenigt, meer dan ooit aan de orde. Sedert jaar en dap heeft daarvoor de hoogleeraar v. Beyschlag geijverd. De macht, die Rome in de laatste jaren in Duitschland door zijn eenheid ontwikkelt, doet vragen of men niet een organisatie vinden kan voor a/Zu Evangelisch-Luthersche kerken, om op die manier Rome het hoofd te kunnen bieden? De Roomsche kerk heeft den „Kulturkampf" gewonnen en wel door de krachtige actie in het parlement. Bismarck moest het tegenover Windhorst afleggen. Had men door den „Kulturkampf" getracht om den invloed der Roomsche kerk, die men schadelijk achtte voor de ontwikkeling van het Duitsche rijk, te fnuiken, het is duidelijk gebleken dat hetgeen men beoogde, niet is bereikt. Rome is in Duitschland machtiger dan ooit. De sterkste partij in den Rijksdag is het Centrum. Zij bepaalt wie er president zijn zal en ofschoon slechts een derde, der bevolking Roomsch is, toch kan er geen wet tot stand komen of het moet zijn met medewerking van het Centrum. Die medewerking is wel te verkrijgen maar alleen door het doen van concessiën, waardoor de macht der partij nog grooter wordt.

Dan is Rome in Duitschland sterk door de conferentie der bisschoppen die elk jaar vergadert. In die vergadering worden de vraagstukken besproken welke aan de orde zijn en de aanwijzingen gegeven die de Roomschen in Duitschland noodig hebben.

Van de conferentie gaat dan een herderlijke brief uit, die aanwijst in welke richting men zich heelt te bewegen, en door den strijd dien men van de zijde van de overheid tegen het Episcopaat heeft aangebonden, zijn de Roomsche geestelijken zeer geneigd om zich aan hunne overheid gehoorzaam te betoonen.

Dan hebben de Roomschen hunne z.g. „Katholieken vergaderingen", op welke de massa van het Roomsche volk wordt bewerkt om bij de verkiezingen zóó te stemmen als het overeenkomt met de belangen der Roomsche kerk. Behalve die „Katholieke dagen" zijn er tal van vergaderingen en vereenigingen die de Roomschen en Duitschers bewerken.

Tenslotte moet men niet vergeten dat Rome oflicieel in Duitschland vertegenwoordigd is door den nuntius van den paus te)München. Of er niet met den lijd ook een vertegenwoordiger van den paus te Berlijn zal verschijnen?

Dit hangt slechts af van de omstandigheid, of er eenmaal door de Duitsche regeering een voorstel zal gedaan worden van bijzonder ingrijpenden of gewichtigen aard, voor hetwelk de hulp van de Centrum partij noodig is. Dan zal die partij te kennen geven: we willen u wel helpen, doch dan moeten we ook een pauselijken nuntius te Berlijn hebben.

Wat kan men van Luthersch evangelische zijde daar tegenover stellen?

Een partij te verkrijgen gelijk het Centrum, is voor de Évangelischen onmogelijk. Al waren alle Lutherschen het met elkander eens en al waren zij in staat om een groot aantal afgevaardigden naar den Rijksdag af te vaardigen, toch zouden die mannen niet hetzelfde kunnen uitwerken wat de Roomsche leden van den Rijksdag in het Centrum vereenigd vermogen. Immers de Roomschen willen dat de kerk den staat zal beheerschen, terwijl, de Évangelischen f Lutherschen belijden, dat de staat een zelfstandige instelling moet genoemd worden die van Godswege is verordend. Wel poogt de staat in Duitschland steeds meer hare hand te eggen op de kerk, maar omgekeerd kan er uit de Luthersche kerk nooit eene actie geboren worden om er toe te geraken, dat de staat aan de Luthersche kerk zal gehoorzamen. Daarom kan men nooit verwachten dat er eene Luthersche staatspartij zal bestaan die dezelfde kracht en denzelfden invloed hebben zal als het Roomsche Centrum.

Een soort van bisschopsconferentie hebben de Evangelischen in de Eisenacher conferentie, die om de twee jaren samenkomt, waarin de Evangelische kerkregeeringen in Duitschland vereenigd zijn. Doch al heeft die conferentie tot stand gebracht dat men een gemeenschapelijke bededag, dat men een gerevideerde Bijbelvertaling en een gemeenschappelijke Catechis mustext kreeg, toch is zij niet in staat bindende besluiten te nemen, en wendt zij zich ook nooit tot het Evangelische volk.

Wel hebben ook de Evangelischen hunne vergaderingen, van den Evangelischen bond, doch deze hebben bij lange na niet de beteekenis van de partijdagen der Roomschen.

Dit alles wordt gevoeld. En daarom ziet men uit naar een krachtige organisatie welke tegen die der Roomschen opgewassen is.

Of men die in den rechten weg zoekt, hopen wij in een volgend artikel uit een te zetten.

(Slot volgt.)

Perzië. Overgang der Nestorianen tot de Grieksche kerk.

Sedert de 5 de eeuw woonden in Perzië Nes toriaansche Christenen. Nestorius leerde het z.g adopi.'aiisme, waarin gesteld wordt dat Christus alleen door aanneming (adoptie) de zoon van God werd, en dat er derhalve geen gemeenschap bestond tusschen zijn menschelijkc en goddelijke eigenschappen. Zij werden uit de kerk gebannen, omdat zij Maria niet als „Moeder Gods" wilden vereeren. De Jezuïeten hebben vele pogingen in het werk gesteld, om hen in den schoot der Roomsche kerk te leiden, hetgeen gedeeltelijk is gelukt. Zij die voor Rome gewonnen werden, kregen den naam van Tho mas-Christenen. Zij bleven de vereering van Maria verwerpen, volgden den Griekschen ritus en verbraken eerlang den band die hen met Rome verbond. Door de Turken werd in 1846 in het gebied van Kurdistan, een waar bloedbad aangericht, maar toch hielden zij stand Ook in Perzië hadden de Nestorianen zware vervolgingen te lijden, zoodat zij versmolten tot een 30, 000 zielen. Amerikaansche en Engelsche Protestantsche zendelingen gingen onder de Nestorianen werken, met het doel om de schier verstorven kerk tot nieuw leven te wekken. Deze zendelingen stichtten scholen, zij verspreidden den Bijbel, in de landstaal overgezet, zonder van de Nestorianen te eischen, dat zij tot het Protestantisme zouden overgaan.

Van lieverlede zijn de Russen meer invloed gaan uitoefenen in Perzië dan de Engelschen. De Nestorianen hebben ingezien, dat zij door Russischen invloed meer zouden beschermd worden tegen Mohammedaansch fanatisme, dan wanneer zij bij Engeland heil zochten. De 300.000 Armeniërs die door de Turken in den laatsten tijd vermoord werden, konden de Nestorianen doen zien, dat het hebben van een raactitig beschermer niet overtollig kon genoemd worden, Thans is de overgang van de Nestorianen tot de Giieksch orthodoxe kerk een vol dongen feit geworden. In i8g8 ging hun bis schop tot de Russische kerk over en kuste de heiligenbeelden, terwijl later de meeste Nestorianen zijn voorbeeld volgden. Er waren er echter, die zich aan de Engelsche en Ameri kaansche zendelingen bleven aansluiten. Of deze nog de oude Nestoriaansche kerk willen blijven openbaren, of tot de Presbyteriaansche kerk zijn overgegaan, is ons niet bekend. Maar in elk geval is de Nestoriaansche kerk zoo goed als verdwenen, en de enkele o verb lij venden zullen alleen als een kerkelijke curiositeit beschouwd kunnen worden, gelijk de Samaritanen in Palestina, die zich alleen door Engelsch geld kunnen staande houden of liever een kwijnend bestaan voortsleepen.

Het is onze overtuiging, dat men, om zich staande te kunnen houden tegenover machten als de Russische kerk en het Mahomedanis me, een sterke wapenrusting noodig-heeft, dan het Nestorianisme biedt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 augustus 1900

De Heraut | 2 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 augustus 1900

De Heraut | 2 Pagina's