GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leestafel.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leestafel.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gedenkboek van het Yijftigjarig Jubileum der Christelijke Gereformeerde Kerk A. D, 1857—1907. Uitgegeven door de Semi centennial comm. Verkrijgbaar bij de Boekhandelaren J. B. HULST. 936 Fith Ave. B. SEVENSMA 347 So. East St. Grand Rapids, Michigan, V. S. A.

In en na 1846 hebben vele mannen en vrouwen der Scheiding met hun predikanten VAN RAALTE, SCHOLTE en VAN DERMEULENals leiders, Nederland verlaten en zijn getrokken naar Amerika.

De toenmalige sociale nooden, maar vooial de overtuiging, dat God met zijn oordeelen over Nederland was gekomen, dreef hen daartoe.

In N. Amerika in de wouden van MICHIGAN, op de prairiën van IOWA hebben zij zich gevestigd.

In de eerste jaren was het een zware strijd om het bestaan; veel is er geleden; vooral in MICHIGAN.

Onder dit alles hebben deze geesteskinderen van KALVIJN de Kerk, voor wier welwezen zij iich in het oude vaderland reeds zoo veel offers hadden getroost, niet vergeten; te midden van ; iun nood en ontbering droegen deze geloovigen zorg, zich, naar gereformeerde beginselen, plaatselijk als kerken in te richten; tusschen die plaatselijke kerken verband te leggen en te Qouden.

En God, die hen uit zooveel nood en lijden .-edde, zegende ook dit hun kerkelijk leven. Toen is het gebeurd, dat deze kerkengroep iich vereenigde met de REFORMED PROTESTANT DUTCH CHURCH, zooals die destijds heette.

Dit gebeurde in 1850.

De DUTCH REFORMED CHURCH is de oude HoUandsche Kerk in Amerika. In 1628 hadden te NIEUW AMSTERDAM, thans NEW YORK, geloovigen uit Nederland zich als Kerk geconiiitueerd. Ook elders zijn daarna HoUandsche Kerken gesticht en ruim anderhalve eeuw was deze Nederduitsche Gereformeerde Kerk het voedsterkind van de Classis AMSTERDAM der Gereformeerde Kerken in Nederland.

Eerst in 1792 is zij als onafhankelijke Kerkengroep opgetreden.

De vereeniging tusschen de beide groepen van Kerken, die in 1850 tot stand kwam, was gezocht ioor de DUTCH REFORMED CHURCH.

De predikanten der Gescheidenen, met name VAN RAALTE, hadden er sterk op aangedrongen en wie de Scheiding ten onzent kent en dus *eet dat zij allerminst uit een separatistischen ^eest is opgekomen, zal dan ook kunnen begrijpen, dat deze emigranten, die toch niet inders bedoelden dan gewoon gereformeerd te wezen, zich al spoedig voor deze vereeniging lieten vinden.

Dan, hoe goed ook van weerskanten bedoeld, al spoedig bleek het, dat velen van de nog zoo kort uit Nederland gekomenen zich in het nieuwe kerkverband niet konden vinden.

En zij hebben het toen weer verbroken.

Het kwam tot, wat het GEDENKBOEK noemt, een terugkeer; en den 8ste April 1857 was, zooals het daarin ook heet, de geboortedag der CHRISTELIJKE GEREFORMEERDE KERK inNoord-Amerika als zelfstandige kerkengroep.

0? er die daad van '57 is en wordt verschillend geoordeeld.

Ook hier is zeker de psychologische verklaring een gemakkelijker en veiliger werk, dan de iedelijke beoordeeling.

Onze Gereformeerde Kerken in Nederland zijn dan ook zoo verstandig geweest zich hier van oordeel te onthouden. Zoo met de DUTCH REFORMED CHURCH als met de CHRISTELIJKK GEREFORMEERDE Kerk in Amerika staat onze Kerk in correspondentie, en het ontvangen harer afgevaardigden op onze Generale Synodes is ons een genoegen en een eere.

Onder deze omstandigheden zal dan ook in onze Kerken het GEDENKBOEK met hartelijke belangstelling worden ontvangen en gelezen.

Niet alleen de band van het bloed, de stamverwantschap, de nationaliteit, voor een deel zelfs de eenheid van taal, maar ook en bovenal de eenheid van belijdenis werkt hier.

Ik kan de lezing van dit hoogst belangrijk GEDENKBOEK aan alle gereformeerden ten onzent aanbevelen.

Ds. HENRY BEETS, de verdienstelijke hoofdredacteur van de zoo talentvol geredigeerde Banner of Truth, dien ik, toen hij op onze Synode te ARNHEM zijn Kerk representeerde, in intiem gesprek, als een man van veelzijdige ontwikkeling en groote scherpzinnigheid leerde kennen, opent het GEDENKBOEK met een instructief artikel over: de Chr. Gere f Kerk in haar Oorsprong en Worstel-Feriode.

Ds. W. BODE handelt dan van Onze Duitsche Gemeenten,

Waarom praat die nu ook niet van „Kerken"? Rev. M. J. BOSMA van OUR AMERICAN HURCHES

Verder licht het GEDENKBOEK U in over de HEOLOGISCHE SCHOOL te GRAND RAPIDS, Seinarie en College bei, met lo professoren en 50 studenten, naar de afbeelding aanwijst, uizend in 'n benijdenswaardig prachteebouw. an, over den arbeid der CHR. GEREF. KERK p het gebied van Inwendige Zending; Heidenn Joden-Zending; over haar Pers {de Wachter, he Banner, Der Reformirte Bote, De Gerermeerde Amerikaan, Het Jaarboekje). Eindeijk over nog tal van andere onderwerpen.

Gij leert door dit Gedenkboek, dat u met zijn 2 afbeeldingen, waaronder ook van in Nederand bekende personen, ook aanschouwelijk onerwijs biedt, de CHRISTELIJKE GEREFORMEERDE

KERK in AMERIKA met haar 170 kerken, die saam zes-en-zestig-duizend leden tellen en waarin thans 115 predikanten dienen, als een wel betrekkelijk kleine, maar toch zeer bloeiende, en wat meer zegt, naar gereformeerde norm, zuivere Kerk kennen.

Met begrijpelijke belangstelling sloeg ik op wat het GEDENKBOEK over het Hooger Onderwijs der Theologische School vermeldt. Men leest daar niet onbelangrijke particularia in als, o.a. dat Ds. A. BRUMMELKAMP JR., predikant te GRONINGEN, in 1883, later PROF. D. K. WIELENGA van KAMPEN en nog later DR, WIELENGA te ARNHEM als boogleeraar werden begeerd. Maar ook leest men er belangrijker dingen in dan deze. Zoo b.v. dat de quaestie over supra-en infra-lapsarisme, toen DR. VOS, een voorstander van het supra lapsarisme, er de Dogmatiek onderwees, „eenige wrijving veroorzaakte"; dat in 1905 de School een storm periode had en wel veroorzaakt door de vraag: heeft de Kerk al of niet het hoogste ge, !ag over de Theol. School en dus over de Theol. wetenschap, die daar zal worden onderwezen; en ook, dat PROF. TEN HOOR toen aan het Curatorium de volgende vraag stelde: „Mag ik in mijn onderwijs uitgaan van het beginsel, dat God is het object der Theologie, en dat het begrip Theologie dus niet moet afgeleid worden uit het begrip, of het object der wetenschap in het algemeen, en de Theologie niet ondergeschikt is aan, maar koningin is van de wetenschappen"?

Metterdaad, dit GEDENKBOEK is niet alleen een bijdrage roor de kennis der Amerikaansche Kerkgeschiedenis, maar ook voor de kennis vac van het Gereformeerde leven dat, hoe ook onderscheiden door tijd en plaats, altijd en overal hetzelfde is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 juni 1907

De Heraut | 4 Pagina's

Leestafel.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 juni 1907

De Heraut | 4 Pagina's