GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Officieele Berichten.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Officieele Berichten.

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Generale Synode Geref. Kerksn in Nederland.

Maandagavond halfacht werd in de Plantagekerk te Zwolle een bidstond gehouden voor de deze en de volgende weken te houden Synode der Geref. Kerken in Nederland.

Ds. Hoekstra, van Arnhem, ging daarbij voor en sprak naar aanleiding van Deuteroisomium 22 : 9—II. „Gij zult uwen wijngaard niet met tweeerlei bezasijec; opdat de volheid deszaads dat gij zult gezaaid hebben, en de inkomst des wijngaards niet ontheiligd worde. Gij zult niet ploegen met eeuen os en met eenen ezel tegelijk. Gij suit geen kleed van gemengde stof aantreküen, wollen en linnen te gelijk".

Spreker wenschte des Heeren genade en vrede toe aan de afgevaardigden der kerken, ds deputaten der buitenlandsche kerken, hoogleerueD der scholen voor Ger. hooger onderwijs en aan de gemeente van Zwolle.

Ter inleiding op z'n rede wees spr. op het weinig zeggende van den naam Protestant. Opgskodsn als protest tegsk de besluiten van den Duitschen Rijksdag in 1529, drukt den naam Protestant alleen iets negatiefs uit.

Wèl geeft die naam uitdrukking aan wat men niet wil, niet omtrent wat men wenscht of wel wil.

Opmerkelijk is dan ook dat die naam weinig in Gereformeerde kringen gebrnikt wordt, maar bij voorkeur in die welke tegen alle beslist Christelijk belijden gekant ïijn.

Gemeenschappelijk belijden wil men niet; alleen protesteeren tegen Rome en in den grond tegen alle religie. Dat heeft de kerkhervorming nooit bedoeld.

En ook nu, nu de dagen schijnen te komen van ernstigen strijd tusschen die van Christus sijn en die zich van Hem afkeeren, mogen we 't kenmerkende van de belijdenis niet laten vallen.

Splitsing door kerkreformatie hebben we te aanvaarden als Goddelijk bestel en mag niet kunstmatig uit den weg worden geruimd door het prijsgeven van beginselen.

't Was niet uit zucht naar iets bizonders, zeide Spr., dat hij den afgelezen tekst tot onderwerp had gekozen.

Integendeel kon hij er niet van loskomen, want daarin toch komt duidelijk uit hoe God in zijn woord verbiedt samen te voegen wat ongelijksoortig is. Goed en kwaad, heilig en onheilig mogen niet vermengd.

God schiep elk ding „tsaar zijn aard". Wel moet onderscheiden worden tusschen den vorm en de bedoeling van deze geboden.

De vorm van Israels burgelijke-zoowel als zedewet was tijdelijk.

De bedoeling, de iszétting, de ordinantie is blijvend.

Spreker stelde vervolgens in een schitterend betoog in het licht hos in Gods woord, meer bepaald in de tekstwoorden, den eisch ligt de eeuwige ordinaatiën Gods te bewaren, geen uitwisseling der grenzen toe te ktec, geen vermenging van het ongelijksoortige te bevorderen en toonde het goed recht van kerkreformatie op die gronden aan.

Kerkreformatie, niet alleen in de i6s eeuw, maar ook in 1834 ea 1886.

De keurig gestyleerde, pkchtig voorgedragen rede, werd met groote aandacht gevolgd.

In de Oostetkerk te Zwolle kwam Dinsdagmorgen 10 uur de Sycode bijeen.

Deze kerk leent zich uitstekend voor een samenkomst ais dese.

Vooral fiu door de goede zorgen van de» kerkeraad te Zwolle het gebouw zoo doeimstig mogelijk is ingericht.

Vóór den predikstoel is een breed podium voor het moderamen gebouwd.

Het schip der kerk is ontruimd, waarin nu aan een langwerpig vierkante tafel de afgevaardigden plaats vinden. Het vierkant is naar de zijde van het podium open gelaten en geeft toegang tot de tafels voor de professoress, de depntaten van buitenlandsche kerken en die der zending.

Het podium is met grosn en palmen versierd, de tafels zijn met groen laken bekleed.

Het geheel draagt een deftig karakter, getemperd door de huiselijkheid van het kerkgebouw.

Op de gaanderijen is toegang voor belangstellende leden der Ger. Kerk.

De consistorie is practisch benut voor koffiekamer.

Duidelijke bordjes op deuren en muren wijzen den weg.

De plaatsen waren hedenmorgen allen bezet op één na, toen Ds. W. H. Gispen, namens de roepende kerk de Synode welkom heette

Na het zingen van Ps. 87 : i en 3 werd gelezen Romeinen 12 : i—i2.

Met de woorden van de apostolische zegenbede heette de voorzitter allen hartelijk welkom. Hij wees op het hooge gewicht en belang van een synode.

Op haar toch is het laatste beroep voor hen die zich in mindere vergaderingen verongelijkt achten en vervolgens is haar de leiding toevertrouwd van wat de kerken in 't gemeen raakt.

Daarom is haar vergadering zoo verantwoordelijk.

Na te hebben betuigd dat de gemeente van Zwolle het een groote eer acht de Generale Synode te mogen ontvangen, gaf spreker een merkwaardig overzicht van de ontwikkeling van het kerkelijk leven in deze Jeeuwenoude stad.

In 1040 gaf Bisschop Bernulf een oorkonde aangaande eene kerk, waarschijnlijk op de plaats waar nu de St. Michaëlskerk staat.

Dat is de oudste oorkonde waarin de naam van Zwolle voorkomt.

Eenige eeuwen schijnt deze kerk voldoende te zijn geweest, want eerst in 1308 stichtte zekere Bernhatd van Vulleaho het Klooster Belhem met de nu nog bekende Bethlehemsche kerk.

In 1463 werd onse Lieve Vrouwenkerk, en in 1511 de Broerenksrk gesticht.

De laatste door de Dominicaner monaikken; zoodat met de reformatie vier ruime kerken in bezit konden worden genomen voor den hervorrnden eeredienst.

Eigenaardig en beschamend noemde spr. het, dat deze vier gebouwen eer te veel dan te weinig bleken voor de geregelde uitoefenicg van den Gereformeerden eeredienst.

En ook nadat Koning Napoleon de O, L, V. Kerk weder aan de Roomschen afstond, bleken alleen de drie kerkgebouwen uit de middeleeuwen steeds voldoende.

Maar 't zijn niet alleen kerken, Zwolle biedt ook andere plaatsen wsar de Christen gaarne vertoeft.

Allereerst herinnerde spreker aan het St. Agnietenklooster en z'n begaafde bewoner Thomas % Kempis, die er 70 jaren in vrome gepeinzen doorbracht en wiens geschriften nu nog bewondering wekken,

Hoe menigmaal zal hij van de rustige Agnietenberg geblikt hebben naar de stad, waar voor hem „de wereld" zich bewoog.

Toch waren ook binnen haar muren gewijde plaatsen en vrome menschen.

Spr, noemde Johannes Cele, het Zwolsche Fraterhuis en de gebouwen van de broeders des gemeenen levens, bij welker overblijfselen nu reeds jaren Gereformeerd Chr. onderwijs wordt gegeven.

Maar ook te Zwolle bracht de reformatie het zuivere Woord Gods.

En de gemeente is lang getrouw gebleven, ook nog in den tijd der remonstrantsche leeraars,

In de i8e eeuw kreeg ze een treurige vermaardheid.

Eerst door Ds. Frederik van Leenhof, die in 1703 een geschrift uitgaf: „de hemel op aarde".

En eenigen tijd later door Ds. A. van den Os.

Wel werden beide predikanten afgezet, maar niet dan na hevige tegenkanting, vooral van de wereldlijke overheden.

Zij zijn de wegbereiders geweest voor den invloed der geschriften van Rousseau en Voltaire,

In het begin der 19s eeuw werd hier geen prediking meer gehoord van den Christus der Schriften.

Wie naar waarheid dorstte, ging naar het kerkje der mennonieten.

Tot dat 10 Juni 1835 Hendrik de Cock hier gevankelijk werd binnengebracht, maar op last van den officier van Justitie werd vrijgelaten.

De Cock begon dadelijk te prediken. En daarmede nam de Afscheiding een aanvang.

Wel heeft de „Geref. Kerk onder het Kruis" hier meermalen algemeene vergadering gehouden, meer belangrijk zijn echter de Syaodes van de Car. Geref. kerk in 1854 en 1882.

Op dis van 1854 toch werd de hereetiiging gevoadea van de gescheiden kerkgroepen ea als vracht daarvan de stichting vaa de Theologische School te Kampen. Dia van 1882 heeft biïondere beteekenis voor Spr. en voor Ds. G. Wielenga, die met hem in de commissie van voorbereiding voor dess Synode zitting had.

De '.'ader van Ds. Wielenga heeft de Synode in 1882 geopead en werd door haar tot hoogleeraar benoemd. De vader van Ds. Gispea was in d3 ure des gebeds voorgegaan en werd benoemd tot voorzitter der Synode.

Niet ïonder weemoed wordt aan de Synode van 1882 gedacht.

Slecttts 4 van de toen aanwezige predikanten sijn nog in leven en i van de hcogleerarea die toen de Synode dienden van prae-advies.

Na 29 jaren mag Zwolle de Generale Synode der Gsttt. Kerken ontvangen.

Wat aal de vrucht van Uw arbeid zijn? vroeg spreker.

Na gewezen te hebben op de hoogst belangrijke plaats, die de Ger. Kerken op 'toogenblik in Nederland innemen, wenschte spr. deze Synode rijken zegen toe; een vrucht waarover alle kerken zich mogen verblijden.

Na het gemeenschappelijk zingen van Fs. 123 : I ging Ds. Gispen voor in gebed.

Ds. Elzenga en Ds. Wisse werden uitgenoodigd de credentie-brieven te onderzoeken. Deze werden in orde bevonden en geconstateerd, dat de primi voor alle provincies aanwezig waren, behalve voor: Drenthe, waarvoor de secundus Ds. van Halsema, Zuid-Holland N., waarvoor de secr. Dr. de Moor, Gelderland en Zeeland, waarvoor de sec, onderling aanwezig zijn.

Door het overlijden van ouderling Singels te Rotterdam is de primus en secundus van den primus aanwezig.

De Synode keurt dit goed.

Voor de Ger. Kerken in Z.-Afrika is Ds. Los, uit Pretoria aanwezig en namens die uit het Graafschap Bentheim twee predikanten. Medegedeeld werd dat Prof. Bavinck bericht had gezonden verhinderd te zijn de synode bij te wonen.

Vervolgens werd overgegaan tot verkiezing van een moderamen der Synode.

Gekozen werden tot voorzitter Ds. B, van Schelven; tot assessor Ds. Landwehr; tot ie scriba Ds, de Geus en tot 2e scriba Dr. G. Keyzer.

Óp de agenda werden eenige aanvullingen aangebracht.

Hierna trad de commissie van voorbereiding voor deze Synode af en nam het moderamen plaats.

Ds. van Schelven, nu voorzitter, dankte voor het in hem en de andere benoemde broeders gestelde vertrouwen en bracht voorts dank aan Ds. Hoekstra voor het woord in de ure des gebsds gesproken en aan Ds. Gispen voor de opening der Synode.

Ds. Bakker, leeraar aan jde Keuchenius school en de drie predikanten der Ger. Kerk te Zwolle, worden uitgecoodigd zitting te nemen als adviseeretsde leden der Synode.

, Besloten werd te vergaderen van 9V* tot 12 en van i—4 uur.

Na de pauze werd op voorstel van den voorzitter besloten, dat de Synode zich zou splitsen in vijf commissie's, die haar zullen dienen met rapport en advies over de onderscheidene punten van het agendum.

Naar oude gewoonte betuigde de Synode, door op te staan, hare instemming met de Belijdenisschriften. Woensdag 23 Augustus wordt geen openbare zitting gehouden. Dinsdag a.s. in de morgenzitting zal aan de Buitenlandsche Afgevaardigden gelegenheid worden gegevea de Synode toe te spreken.

Kort Verslag van de Vergadering der

Classis Leiden, 10 Aug. 1911.

Na psalmgezang en het lezen van Gods Woord gaat Ds. Woudstra voor in den gebede.

Ds. Impeta is Fraeses.

De notulen worden gelezen en goedgekeurd. Aan de orde wordt gesteld inzake de verzorging van Emeriti predt. enz. ds rekening over het boekjaar Aug. 1910—1911 met een saldo van /72, 7i; alsmede de begrooting voor 1911—12, Beide worden goedgekeurd.

Het rapport van de Afgevaardigden ter Partic, Synode, die te Alphen is gehouden, wordt gelezen. Namens de Deputaten voor Evangelisatie enz. rapporteert Ds, Koers. De Deputaten verzoeken machtiging om de onderhandelingen met Lisse voort te zetten. Het voorstel wordt aangenomen, dat de Deputaten voortgaan met hun onderhandeling, in overleg met de Kerkeraden van Sassenheim en Hillegom en met de leden, die te Lisse wonen. — Ook verkrijgen de Deputaten machtiging, om in den omtrek van het Wilhelminapark te Oegtgeest gelegenheid te zoeken, om des winters te prediken.

Twee protesten, ter Vergadering ingezonden, worden in behandeling genomen.

Boskoop wenscht, dat de classis uitspreke, dat omtrent de Christen-Socialisten geen algemeene regel worde gesteld, maar ieder geval op zichzelf worde behandeld. De classis spreekt uit, dat de bedoeling nooit eene andere is geweest, en dat zij overigens volhardt bij haar besluit, genomen in de vorige vergadering.

De Zesdingsdeputaten melden, dat Ds, Netelenbos sterk aandringt op Medische zending. Gevraagde inlichtingen van den Gouverneur-Generaal zijn zoo pas ontvangen. Eventueel zou het Gouvernement den dokter voor zijne rekening nemen en een groot deel van den bouw. Boven deze subsidie rekenen de Deputaten jasulijks in den eersten tijd /6000— noodig te hebben voor dezen hulpdienst. Ook thans wordt door sommigen aangedrongen op meerdere mededeelingen van ons zendingsterrein. Dientengevolge wordt aan de Deputaten voor Evangelisatie enz. opgedragen, een voorbereidend onderzoek ia te stellen, om te komen tot het oprichten vaa een classicaal blad. Ds, J, Thijs wordt herbenoemd als Deputaat voor de Zending, De collecte op den zeudingsdag heeft opgebracht /343. De boeken der verschillende Deputaten worden nagesien en in orde bevonden. Roepende kerk voor de volgende vergadering is Leiden. De Praeses sluit met dankzegging.

Namens de classis voorn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 augustus 1911

De Heraut | 2 Pagina's

Officieele Berichten.

Bekijk de hele uitgave van zondag 27 augustus 1911

De Heraut | 2 Pagina's