GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

AAN VRAGERS.

Om verschillende redenen, die ten deele den lezers zelf duidelijk zullen zijn, geven we thans aan de vragers eerst een beurt. Daarna zal eenige tijd moeten verloopen eer nieuwe vragen kunnen behandeld worden.

B. te W. heeft in de Heraut gelezen, dat het Nieuwjaar op verschillende dagen begint, en vraagt nu hoe dit kan.

Men zou eiken dag hetjaar kunnen beginnen, en vroeger was dan ook ia Duitschland, Frankrijk en Engeland de Nieuwjaarsdag verschillend. Gelukkig is dat niet meer zoo. De Christenen in Oost-Europa echter beginnen nog altijd het jaar een paar weken later dan wij. Natuurlijk hoe meer verschil kierin, hoemeer last en kans op vergissingen.

Buiten Europa is het echter nog vrij wat erger. In den Libanon bijv. houdt men Nieuwjaar op I Sept. De Nestoriaansche christenen doen het op i Oct. (ongeveer omstreeks dien tijd hebben ook de Joden bij ons hun Nieuwjaar). De Kopten in Egypte hebben Nieuwjaar reeds op den eersten Aug.; de Cbiceezen daarentegen tusscben half Jan. en Febr. Wie dus veel van Nieuwjaarvieren houdt, kan niet beter doen dan een reis om de wereld te maken. Met een beetje overleg kan hij dan zoo ongeveer elke maand een Nieuwjaarfeest vieren.

Het antwoord op de vraag omtrent het getal 13 heeft twee lezers aanleiding gegeven tot opmerkingen, die het ons aangenaam is hier te laten volgen.

Onze lezer W. Chr. B. te U. schrijft:

Betreffende den oorsprong van het getal ii 1 „ongelnksgetal", zou ik een andere verklarmg wilien geven, echter zonder de pretentie i) dat mijn verklaring de juiste is.

Ik geloof, dat het „ongeluksgetal" 13 in verband kan worden gebracht met den dood van Fihppus van Macedonië, den vader van Alexander den Groote. Immers, de geschiedenis verhaalt'ons dat Koning Filippus, eer hij ziin voorgenomen krijgstocht tegen den koning van Perzië zou ondernemen, zich met eea gevaarlijk vqand — den. Koning van Epirus — wilde verzoenen, ea deze zijn dochter Cleopatra ter

I) In onze taal: aanmatiging.

vrouw gaf. Bij gelegenheid van het bruiloftsfeest werden in bet theater de beeltenissen der ii voornaamste goden en godinnen rondgedragen. Koning Filippus voegde daar zijn eigen beeltenis als 136 god aan toej maar werd eer hij zelf het theater was binnengetreden, door een voor» malig gunsteling doorstoken en gedood.

Wat dunkt u, zou het verband tusschen het z.g. „ongeluksgetal" en den dood van Koning Filippus «00 denkbeeldig zijn?

En onze lezer F. J. W. te A. merkt op:

Ik wilde U schrijven naar aanleiding van de vraag van Mej. £, J. S., en van uw antwoord daarop: over 't getal 13. Ik heb wel eens gehoord, dat het bijgeloof in verband met dit getal z'n oorsprong heeft in bet verhaal van de Paaschmaaitijd, waar de Heere Jezus met Zijn 12 discipelen aanzat, en waarbij Eén weldra kwam te sterven.

Ook is Judas nu weg, en de elven zijn radeloos, weten niet waarheen of wat te doen. Van daar de andere spreekwijze:11 is het „gek kengetal”.

Ik wilde echter in hoofdzaak een goed woord doen voor het Christelih leerboek, dat dan volgens Mej. E. J. S.' herinnering, toch maar het bijgeloof versterkte. Gelukkig is haar hetin nericg onjuist. Wel niet wat het opschrift van het „lesje" betreft, want dit is inderdaad: „Der tien aan tafel”.

(Het woord „lesje” is toch niet goed voor 'n verhaaltje in een leerboek? )

Het stukje begint als volgt:

„Menigeen houdt het getal dertien voor het ongeluksgetal, en meent, dat, wanneer er dertien menschen aan tafel zitten, er één sterven zal. En ik geloof, dat dit waar is, ja ik geloof, dat er van de dertien wel meer dan één zal sterven en mettertijd allen. Hoe denkt gij er over? " en het slot luidt:

„Aan den tKfel in de pastorie zaten, dien dag dertien personen; (de tachtigjarige predikant te Grüfenheinichen en zijn twaalf zonen, die allen zijn ambtgenooten waren geworden) want de dochter bleef besig met veel dieners. Dat viel haar niet zwaar, maar werd door haar met vreugde 'en vrede gedaan. De moeder was er niet bij, maar zat reeds sedert lang Boven aan een anderen disch.”

(E. J. Veenendaal, Nieuw en Oud).

Misschien wilt U van het bovenstaande iets vertellen, opdat de zwakken en onjuiste herin neringen van Mej. - E. J. S. en zooveel van haar schoolmakkeis als ook De Heraut lezers in de juiste richting versterkt worden.

Het is mij aangenaam, U door het bovenstaande een bewijs te kunnen geven, hoe.teer ik nog belangstel in wat U „Voor Kinderen" schrijft.

Wat het eerste schrijven betreft, zoo is «eer te betwijfelen of een geval als dat van koning Philippus aanleiding heeft gegeven tot een zoo algemeen volksgeloof. Men zou er dan in de oudheid ook iets van moeten bespeuren en dit is, zoover wij weten, niet het geval.

Meer begrijpelijk zou de oorsprong zijn die in den tweeden brief wordt opgegeven, o. a. wijl de bijgeloovige vrees voor het getal 13 eerst in de tijden na Christus voorkomt. M. 1. echter is zoo wel het een als het ander meer een voorbeeld ter verduidelijking, een soort van toepassing, dan wel de oorsprong. Dezen laatsten trachtten we onlangs te verklaren. Mogelijk staat hij in verband met het oude Germaansche heidendom onzer voorvaderen. D? .arin komen 13 goden voor, die in den hemel Walhalla wonen. De dertiende is de beminlijke god Balder, en juist deze is voorbeschikt te sterven. Er is nog veel uit het Germaansche heidendom bij ons overgebleven. Zoo wellicht ook dit.

Dat werkelijk in die oude fabelleer velerlei schuilt, bewijst wat de heer W. over het getal 'elf zegt. Dit echter is min juist. Elven waren in het heidensch volksgeloof aardgeesten, verwant aan de kabouters en dergelijken, die 's nachts op het veld ten dans gingen en voorts allerlei dolle, dwaze streken uithaalden. Later toen de elven niet meer zoo algemeen bekend waren, verwarde men den elf of aardgeest met het getal. Vandaar het „malle nummer".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 februari 1913

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 februari 1913

De Heraut | 4 Pagina's