GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„Die ons de overwinning geeft”.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Die ons de overwinning geeft”.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

[PAASCHFEEST 1918.]

Maar Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.

1 Cor. XV : 57.

In 't hart van wie nog waarachtiglijk aan de Verrijzenis van den Heiland op den Paaschmorgen gelooft, brengt die Paaschmorgen nog steeds een verh ffend gevoel van overwinning, van zegepraal en triomf.

o, Ge moogt er niet aan twijfelen, ook onder hen, die in Paschen schier eeniglijk den lentemorgen begroeten, zijn er nog altoos dezulken, die, hoe dan ook, aan een leven hiernamaals gelooven, maar zulk op gis af gelooven draagt altoos een somber karakter. Er ontbreekt de zielsverheffing aan. Men gaat dan hiernamaals een leven tegemoet, weinig verschillend van het leven dat men hier doorworstelde. En daarom bezielt zulk een verwachting niet, en kan ze geen heilige geestdrift wekken.

Als ge Paulus hoort, klinkt u een zoo geheel andere toon tegen. »Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning. Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus I"

Ook al gaan vele geloovigen nu niet zoo diep op het Paasch-mysterie in, ze voelen zich toch telken jare opnieuw aangegrepen door die rijke opstandingsgedachte die door Jezus' verrijzenis hun als van kindsbeen af in de ziel is ingeprent.

Vooral in de bange oorlogsjaren, die we thans te doorworstelen hebben, grijpt 't ons zoo aan, hoe drukkend, en soms zelfs hoe verpletterend de doodsgedachte is. En dh niet enkel als men zelf door den dood wordt aangegrepen, maar soms zelfs sterker nog als men hoort van die duizenden en tienduizenden die op het slagveld sneuvelen. Zulk een heerschen van den dood j doet heel onze saamleving beven, en ontlokt ons niet den lach van heilige vreugd, maar veeleer de klacht over jammer en ellende.

ED daartegenover nu gaat er van het Pascha een opnieuw ons bezielende ademtocht uit. Hier is opstanding. Hier is triomf over den dood. Hier is een nieuw opwaken van een onzondig en eeuwig leven. En reeds die enkele toon van Paschen verwekt vreugde in het hart.

Het is zoo ten volle waar, wat de apostel ons tegenjubelt, ons Pascha brengt ons de overwinningsgedachte.

Buiten het Paschen is heel ons leven in één gedachte van tegenslag en teleurstelling gewikkeld. Wel ging ons aanzijn als mensch uit van een bezielend ideaal, gelijk het ons in het Paradijs vóór den zondeval was ingeprent, maar deze ideale bezieling werd door den val als uitgedoofd, en_voor de vreugde van 't één zijn met God trad de somberheid van een gebroken en onheilig leven in stede.

Nu kon dit niet anders. De zonde moest de ellende na zich sleepen, of de eere Gods zou zijn prijsgegeven. Maar toch, er bleef hierbij een kwelling, die niet te lenigen was.

Berokkent iemand zich door onvoorzichtigheid een kwetsuur, een breuk, eèn wonde die doodelijk scheen, zoo geeft toch de komst van den chirurg hem allicht nog hope van redding. En komt dan die medicijnmeester, en wordt de krankheid gestuit en mag het bloeden van de wonde ten leste ophouden, dan is er dank en jubel, en wordt het leven dat daarna komt, weer met vreugde tegemoet gezien. Alleen er bleef een verzwakking, er bleef een gekrenktheid over. En dit is dan oorzaak dat de vreugd niet volkomen kon zijn en de vreeze toch stand houdt. En zoo is het in ons godsdienstig leven, indien ge buiten Christus rekent.

Onder alle volken schier zijn er wijsgeeren en priesters opgestaan, die veel zondigs gestuu en veel nobels verwekt hebben. Alleen maar, de aldus geboden hulpe werkte slechts voor een tijd, en straks keerde de zedelijke jammer in 't volkerenleven terug.

Doch juist hierin ligt dan ook de triomf van ons Pascha. Wat in de verrijzenis van den Christus ons toekomt, is niet de tijdelijke genezing van de wonde, niet de tijdelijke hersteüing van de breuke, maar de algeheele levensvernieuwing, het principieel.bezweren van wat met den jammer der ellende ons voor eeuwig bedreigde. Waar de kracht van Jezus verrijzenis in onze ziel mag tintelen, is voor eeuwig het bederf en het verderf bezworen. Daar zien we, over ellende en dood heen, ons reeds nu in 't zalige der eeuwige toebrenging jubelen.

Wie vast met de ziel in het geloof aan Jezus' verrijzenis mag staan, hoort nu reeds van verre het gejubel, waarmee Gods engelen heiH straks na zijn wegsterven van deze aarde aan de poorten van het Vaderhuis begroeten zullen.

Wat in ons Pascha zoo bekoort is, dat het voor de geloovigen niet alleen de mogelijkheid, maar de zekerheid, en de zekerheid niet van een gedeeltelijke, maar van een volstrekte overwinning waarborgt.

Bij hangen strijd kan^ er een worstelen zijn om te overwinnen. Dat men voelt, ik kan ondergaan en het verhezen, maar toch ook is er een mogelijkheid van triomf, dat men er zijn leven aan wijdt, en het uiterste beproeft, om de overwinning deelachtig te worden. Doch zoo is het hier niet. Wie de aansluiting aan den verrezen Heiland in zijn ziel gewaar wordt, is van de eindoverwinning ten volle verzekerd; die leeft nu reeds in de hem toenaderende zegepraal in.; en die smaakt nu reeds het zoete en zalige van den triomph die eens zijn deel zal zijn.

Het hangt niet aan hem zelf. In zichzelf zou hij op den eigen dag reeds weer bezwijken, maar in zijn band aan Jezus ligt de zekerheid van zijn heil. Het is bij hem niet: zoo als het Jezus verging, zal 't ook mij vergaan. Jezus is hem niet maar het voorbeeld en het toonbeeld van de heerlijke mogelijkheid, die zich ook voor hem ontsluit; het is alleen de band aan Jezus waarin zijn heil ligt. Het is Jezus'verrijzenis die teweegbracht, dat Jezus' reddende hand zich ook naar hem kon uitstrekken. Het is een verrezen Heiland die aan de rechterhand Gods gezeten, zijn oog ook op hem richt, hem kent, en voor'hem bidt, en die in 't hachlijke oogenbhk, als ook hij eenmaal uit het tijdelijke in het eeuwige overgaat, hem met zijn reddende genade omstrengelen zal en de pootte van het Vaderhuis voor hem zal ontsluiten.

Vooral op het Pascha nu dringt zich die zekerheid van de ons toebeschikte genade en de niet te verwoesten vastheid van het heil dat ons voor eeuwig wacht, aan de geloovigen op.

Toen Jezus op aarde was nedergedaald om ons heil te bevestigen, heeft de zondige mensch, heeft de vergiftigde wereld, en heeft Satan in zijn demonisch woelen, niets ongedaan gelaten, om de redding, die Jezus aan Gods uitverkorenen brengen kwam, te verijdelen. Het doel van Jezus zending moest te niet gedaan worden. Niets werd onbeproefd gelaten om de komst van den Zaligmaker te doen mislukken.

Ten slotte scheen die toeleg dan ook gelukt. Golgotha is een ontzettende triomf van den Booze h geweest. Het scheen nu metterdaad, alsof onze redding ware afgesneden. En toen Jezus tenslotte den geest gaf, en zijn verstorven lichaam in Nicodemus' grafkelder werd uitgedragen, moet er onder de ijveraars in het Sanhedrin en in de wereld der demonen wel een jubel en geweest zijn, waarin 't geloof aan \olkomen zegepraal zich uit zocht te spreken.

’t Scheen nu alles gelukt wat men tegen Jezus bedacht en verzonnen had, 'want op één ding, op de verrijzenis van het slachtoffer, hadden de ijveraars in het Sanhedrin niet gerekend. Ze dachten aan geen opstanding. Ze hadden geen vermoeden, hoe zwak ook, dat uit den dood het leven, én" dan in heerlijkheid, op kon komen.-En daarom is, toen dit leven uit den dood toch kwam, die Verrijzenis van Jezus de bron van onzen eeuwigen jubel geworden. Gode zij dank, die ook ons de overwinning gegeven heeft door Jezus Christus onzen Heere !

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 maart 1918

De Heraut | 4 Pagina's

„Die ons de overwinning geeft”.

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 maart 1918

De Heraut | 4 Pagina's