GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrouwelijke standenten in de Theologie.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrouwelijke standenten in de Theologie.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het heeft eenige bevreemding gewekt, dat dit jaar onder de studenten, die aan de Vrije Universiteit zich voor de Theologie lieten inschrijven, zich ook een vrouwelijke student bevond. Er kan toch, zoolang men aan het gezag der Schrift vasthoudt, moeilijk twijfel over bestaan, dat het ambt van predikant niet door een vrouw kan bediend worden. En waar de theologische studie dient om studenten voor te bereiden voor het ambt van predikant, acht men 't vreemd, dat de Vrije Universiteit de poort van haar theologische collegezaal voor vrouwelijke studenten heeft geopend.

ludien de bedoeling dan ook metterdaad was, dat de Vrije Universiteit door deze daad openlijk wilde te kennen geven, dat het predikambt ook voor de vrouwen behoorde opengesteld te worden, dan zou dit ook o. i. een zeer bedenkelijk verschijnsel wezen. Hiervan is echter geen sprake. Formeel staat de zaak zoo, dat de Rector bij de inschrijving van studenten gebonden is aan de daarvoor geldende bepalingen, en waar het Reglement geen vrouwelijke studenten uitsluit, noch voor de Theologie, noch voor de andere wetenschappen, kon de Rector reeds daaroni de inschrijving in het Album Studiosorum aan een vrouwelijke student niet weigeren'. Maar afgezien daarvan, volgt volstrekt niet uit het bijwonen van de theologische colleges, dat iemand later als predikant wil optreden. Aan de Rijks Universiteiten en de Gemeentelijke Universiteit te Amsterdam, studeeren tal van vrouwelijke studenten in de Theologie, zonder er aan te denken een ambt in de Kerk te ambieeren. Zelfs zou, ook al wilden zij dit, hiervan toch geen sprake kunnen zijn, omdat de meeste Kerken in ons vaderland geen vrouwen als predikant toelaten. De beslissing over bet predikantworden staat niet bij de Hoogeschool, maar bij de Kerken. En althans wat de Gereformeerde Kerken betreft, bestaat er wel geen twijfel, of zij zullen, al bood een vrouwelijke candidaat in de theologie zich voor het praeparatoir examen aan, zeer stellig en beslist verklaren, dat vrouwen in onze Kerken niét als proponent kunnen optreden en nog veel minder predikant kunnen worden.

Zoo blijft dan alleen de vraag over, of het op zich zelf geoorloofd is, dat éen vrouw theologie studeert. En op die vraag kan natuurlijk geen ontkennend antwoord worden gegeven. Er is in de H. Schrift geen enkel verbod te vinden, dat de vrouw zich niet op wetenschappelijk gebied zou mogen bekwamen, ook niet op het gebied van de theologie. Onze Gereformeerde vaderen hebben dan ook nooit principieel bezwaar tegen het studeeren van vrouwen gehad, ook al kwam het destijds zeldzamer voor. Anna Maria Schuurman, de beroemde savante uit de 17e eeuw en de groote vriendin van Voetius, volgde geregeld diens theologiVche colleges, ook al geschiedde dit dan achter een gordijn verborgen. Er zijn vrouwen, die voor de wetenschap bijzonderen aanleg hebben, en men kan haar het recht niet ontzeggen, om aan de studie der wetenschap mee te doen.

Daarbij komt, dat door de maatschappelijke evolutie thans tal van betrekkingen voor de vrouwen zijn, opengekomen, die vroeger óf niet bestonden óf alleen door mannen werden vervuld. Wanneer nu een vrouw zich wil wijden aan een of andere religieuse taak, b.v, aan evangelisatie onder de vrouwen, zooals ook een Priscilla en andere vrouwen in de Heilige Schrift hebben gedaan, dan kan het voor haar beteekenis hebben, dat zij eerst een theologische vorming heeft ondergaan. In zooverre is er tegen het studeeren in de Theologie van een vrouw dus geen bezwaar. Natuurlijk zou dit niet het geval zijn, wanneer, evenals aan sommige Rijksuniversiteiten, het aantal vrouwelijke studenten in de Theologie dat van de mannelijke overtreffiu ging. Maar aan de Vrije Universiteit zal een vrouwelijke student in de Theologie wel steeds een uitzondering blijven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 23 november 1919

De Heraut | 4 Pagina's

Vrouwelijke standenten in de Theologie.

Bekijk de hele uitgave van zondag 23 november 1919

De Heraut | 4 Pagina's