GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 112

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 112

VU-studenten in het jaar 2000

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

WERK

in één keer de juiste enquête kon geven. We beschikten over Nederlandse, Engelse, Duitse, Franse, Italiaanse, Spaanse, Portugese, Japanse en Hebreeuwse versies. Mensen die onder de enquête uit probeerden te komen door te zeggen dat ze ons niet begrepen, konden we vaak toch mee laten doen door ze de enquête te laten zien in hun eigen taal. Ja, dan is er geen weg meer terug... Na een tijdje had ik het wel gezien met die enquêtes en vroeg ik om ii2

een nieuwe uitdaging. Die kreeg ik: er werd een cursus op poten gezet voor ondernemers in het M KB (midden- en kleinbedrijf). In een jaar tijd moesten ze bijgeschoold worden in allerlei economische theorieën en managementvaardigheden. Het administratieve deel van de cursus werd mijn 'pakkie an': vermenigvuldigen en distribueren van cursusmateriaal, presentie bijhouden, evalueren, enzovoort. Niet echt een intellectuele uitdaging, maar het betaalde goed en ik kon nog steeds zelf m'n werktijden bepalen, net als bij het enquêteren. Alleen op dinsdagavond van 18.00 uur tot 19.30 uur, voor en bij aanvang van de cursus, was mijn aanwezigheid vereist. Verder werd ik student-assistent bij het werkcollege MKB. Al wat uitdagender, aangezien dit vak voor het eerst gegeven werd. Ik had als student natuurlijk al de nodige ervaring met werkcolleges en daarom werd ik direct betrokken bij de opzet van het vak en ook bij de beoordeling van de werkstukken en de presentaties. Het leukst vind ik echter de onderzoeksprojecten waarbij ik betrokken ben geweest. Een onderzoek naar de arbeidsmarkt voor academici in het MKB, een onderzoek naar de beleggingsbereidheid onder klanten van de 1 NG-bank, een onderzoek naar de maatschappelijke kosten van de ziekte ME (Myalgische Encephalomyelitis, ofwel Chronisch Vermoeidheids Syndroom) en een bedrijfsvergelijkend onderzoek in de speelautomaten-branche; vrij uiteenlopende onderwerpen al met al. Het meest omvangrijk was het M E-onderzoek, in opdracht van onder andere Renate Dorresteijn, de schrijfster die zelf aan ME lijdt. In totaal werden 4 . 0 0 0 enquêtes verzonden, waarvan er bijna 1 0 0 0 ingevuld weer terug kwamen. Bij het versturen en invoeren kreeg ik gelukkig veel hulp van collega student-assistenten, die nog uren open hadden staan (je moet namelijk zelf bijhouden hoeveel uur je gewerkt hebt). In de weken nadat de enquête verzonden was, had ik twee keer per week 'spreekuur'. Mensen die problemen hadden met het invullen konden mij daar dan over opbellen. Althans, dat was de bedoeling. De meeste

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 112

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's