GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 198

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 198

Een geschiedenis van Natuurkunde en Sterrenkunde aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

natuurkunde en samenleving

sche beoordeling van goede en kwade toepassingen van het vak. Evenzeer staat ook de methode van het vak zelf open voor kritiek.’60 Ook Boeker heeft zich uitgebreid beziggehouden met vragen rondom kernwapens en kernenergie. Onder zijn voorzitterschap werd op 20 januari 1981 in de vu-aula het eerste grote debat gehouden tussen leiders van een aantal politieke partijen en vertegenwoordigers van de vredesbeweging.61 Boeker stelde zichzelf en de studenten ook de vraag: ‘Kunnen fysici bijdragen tot (kern)ontwapening?’ Fysici zouden volgens Boeker kunnen bijdragen aan een nieuwe oriëntatie van de maatschappij door kritische reflectie op het eigen onderzoek en het geven van voorlichting aan het grote publiek over de wapenwedloop.62 Boeker schreef samen met C.F. Barnaby in 1982 het boek Defensie zonder kernwapens. De achterliggende gedachte bij dit project was dat, wie gehoord wil worden in zijn kritiek op kernbewapening, toch met een alternatief plan voor de verdediging zal moeten komen. De door Boeker bepleitte verdediging zonder kernwapens zou absoluut niet offensief over moeten komen en dan ook nooit aanleiding kunnen zijn tot een wapenwedloop, maar juist het begin moeten zijn van een langzame afbouw van het bestaande kernwapenarsenaal.63 De achtergrond van Boekers bezigheden was zijn overtuiging dat ‘natuurwetenschappers en technici zich hun plaats in groter geheel bewust moeten zijn’. Hij probeerde samen met anderen ook binnen de faculteit inhoud te geven aan het onderwerp wetenschap & samenleving. Boeker pleitte er voor dat studenten ‘niet alleen hun vak bestuderen, maar ook tijdens hun studie leren hoe dat vak in de huidige maatschappij functioneert’.64 Vanaf november 1972 werd het mogelijk een bijvak wetenschap & samenleving te volgen. Ook werden er gedurende enkele jaren colleges verzorgd door gastdocenten rond dit thema en werd er een ‘maatschappelijke variant’ in de natuurkundeopleiding overwogen, naast de researchvariant.65 Een werkgroep in de Subfaculteit Natuurkunde en Sterrenkunde ontwikkelde lesmateriaal voor het middelbaar onderwijs over wetenschap & samenleving.66 Overigens werd er zeker niet alleen over wetenschap & samenleving gepraat en gediscussieerd, maar werd er ook daadwerkelijk actie ondernomen, bijvoorbeeld op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, waarin juist de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen zich zeer actief zou betonen.67

197

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's

'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 198

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 281 Pagina's