GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 218

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 218

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de faculteit der godgeleerdheid

de traditie hadden kunnen veiligstellen door deze sacrosanct te verklaren. Het grootste nadeel daarvan is de subjectieve geloofwaardigheid van deze optie. Een andere mogelijkheid was geweest te kiezen voor de reductie en daarmee de religieuze traditie te herinterpreteren in termen van modern bewustzijn en moderne seculariteit. Daarbij is het gevaar groot dat van een kerk helemaal niets meer over blijft. Als derde mogelijkheid noemt hij tenslotte de inductieve optie. Het is die weg die de Gereformeerde Kerken naar het oordeel van Dekker zijn opgegaan. Bij inductie is de ervaring de grond van alle godsdienstigheid. Godsdienst wordt hierin verstaan als de belichaming van religieuze ervaring en van de inzichten die daaruit voortkomen. Ze is niet gebaseerd op enige autoriteit, noch die van de traditie, noch die van het moderne denken. Voor deze analyse is het rapport over het schriftgezag uit 1980, God met ons, zowel de kroongetuige als het hoogtepunt van de ontwikkelingen. De Schrift bleef haar rol spelen, maar de massiviteit van haar gezag was vervangen door veel subjectivistischer benadering.

de faculteit der godgeleerdheid Het spreekt vanzelf dat de Faculteit der Godgeleerdheid niet buiten dit veranderingsproces stond. Dat is precies wat ik in de volgende hoofdstukken wil beschrijven. De ontwikkelingen van de faculteit hangen ten nauwste samen met de ontwikkelingen in kerk en samenleving. Het facultaire veranderingsproces vertoont hetzelfde patroon als het culturele en kerkelijke proces: voorzichtige aanzetten in de jaren vijftig, een zekere versnelling aan het begin van de jaren zestig en een definitieve doorbraak vanaf 1966. Aan de faculteit kwam het rond 1950 tot een verjonging van het docentencorps, dat zo’n tien jaar later bovendien met nog twee docenten werd uitgebreid. Daarmee begon langzamerhand het theologisch klimaat aan de faculteit te veranderen. Berkouwer, R. Schippers en N. H. Ridderbos gingen voorzichtig maar beslist andere wegen dan hun voorgangers Hepp, Grosheide en Aalders. Langzamerhand werd het gereformeerde isolement doorbroken.29 Een tweede belangrijke verandering die zich in de jaren vijftig voltrok betrof de opzet van de studie. Op verzoek van de kerken kwam het tot een aanvullende opleiding, ook wel de ‘meer op de praktijk ge-

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 217

217

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 218

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's