GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 331

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 331

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

alles is politiek

330

Gelukkig had het bestuur enkele inleiders bereid gevonden om het thema in te leiden. W. A. de Pree, gepromoveerd op een studie over theologie en maatschappij, gaf het startschot. ’s Avonds was er een forumdiscussie. Twee thema’s zouden in enkele uren behandeld worden. ‘Hoe staat het met de theologie aan de vu?’ en ‘De nieuwere theologieën.’ D. Boer, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en overtuigd communist, Kuitert en de jonge stafleden N. A. Schuman en A. Wessels zouden hun medewerking verlenen. De volgende dag opende de studente Willemien Boot met een lezing over feministische theologie en maatschappelijke betrokkenheid, gevolgd door Magda van der Grijn over de invloed van de theologie op de positie van de vrouw, die op haar beurt werd gevolgd door Lyde Vroon-de Geus over haar ervaringen als vrouw en diaken in de hervormde synode. Het geheel werd opgeluisterd met een tentoonstelling over vrouwenverdrukking in faculteit en kerk. En wie geld te besteden had, was hartelijk welkom bij de boekentafel feministische theologie. Het viel, zo concludeer ik, nogal mee met de verlegenheid van het bestuur. Het bestuur had behoefte aan een andere theologie dan de gebruikelijke. Uit de vele mogelijkheden die het congres mij biedt, kies ik één thema, namelijk dat van kerk, geloof en politiek, naar aanleiding van de stellingen van Boer en Kuitert. Boer benadrukte de grote waarde van de marxistische maatschappijanalyse voor het christelijk zelf-verstaan. Wij bevinden ons namelijk in een voortdurende staat van verzet tegen de God die zich in Christus heeft geopenbaard. ‘Rechte theologie is een radikale zelfkritiek van het christelijk geloof’. Daarbij is het marxisme een onontbeerlijke hulpwetenschap. Het ontmaskert ons geloof als een in hoge mate burgerlijk geloof, als een speciale verschijningsvorm van het burgerlijk bewustzijn dat de grenzen van de burgerlijk-kapitalistische maatschappij wel overschrijdt, maar niet doorbreekt, en daarom utopisch is in plaats van utopisch-revolutionair. De bijbel biedt echter geen direct antwoord op de vraag naar de praxis van de mensen. ‘Hier geldt het de konkrete maatschappelijke verhoudingen te bedenken waaronder in de bijbelse geschriften deze vraag gesteld en beantwoord werd en naar analogie daarvan de konkrete maatschappelijke verhoudingen te analyseren, waaronder wij deze vraag stellen en beantwoorden.’ Daarbij is de theologie het meest gebaat bij de marxistische maatschappij-ana-

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 330

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 331

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's