GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 290

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 290

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de binding aan de belijdenis

Augustijn liet de lezer kennismaken met allerlei belijdenisgeschriften, de context waarin ze waren ontstaan en de functie die ze hadden gehad. In het slothoofdstuk trok hij de conclusies waartoe het onderzoek hem had gebracht.99 De gereformeerde belijdenisgeschriften concentreerden zich op enkele hoofdpunten, die in de tijd van hun ontstaan in het centrum van de belangstelling stonden. De catechismi, die van later datum waren, verwoordden in populaire vorm heel de inhoud van het geloof. De belijdenisgeschriften die daarna ontstonden, waren nog omvattender, en bovendien theologischer van aard. Met de verandering van vorm en inhoud veranderde ook de functie. Aanvankelijk waren de belijdenisgeschriften een ‘verklaring van gevoelen’. De bedoeling ervan was mensen te winnen voor het protestantisme, later kregen ze meer het karakter van een samenbindend getuigenis, om tenslotte te gaan dienen als een bescherming tegen het gevaar van ketterij in eigen kring. Dan krijgt de belijdenis een grondslagkarakter en daarbij past ook de dwang in de vorm van een strikt ondertekeningsformulier. Bij dit gebruik hadden de Gereformeerde Kerken zich in de negentiende eeuw aangesloten. Daarbij kregen de belijdenisgeschriften een verkeerde plaats toebedeeld. In geval van conflicten speelden ze een minstens even grote rol als de bijbel zelf. Ondertussen bleken de ze kerken niet te kunnen behoeden voor telkens nieuwe ‘ketterijen’. Aan deze conclusies verbond Augustijn enkele consequenties, waarmee hij zich in de actuele discussie mengde. De kern daarvan was dat velen in de drie Formulieren ‘allerlei dingen vinden die voor hen onbelangrijk zijn en allerlei dingen missen, die naar hun stellige overtuiging heel nauw verbonden zijn met de kern van het geloof in Jezus Christus’.100 Daarbij dacht hij niet aan de vraag naar de aard van het schriftgezag. ‘Dat zijn geen nieuwe vragen, het zijn oude problemen die de Gereformeerde Kerken lang hebben laten liggen’.101 Er zijn grotere zaken aan de orde: de eenheid van alle mensen, oorlog en vrede, de mondiale verdeling van de welvaart, de grenzen van de wetenschap en dergelijke. Niet dat hij een nieuwe belijdenis wilde, hij wilde, verwijzend naar het begin van de Reformatie, slechts uitspraken over enkele belangrijke vragen. ‘Eén uitspraak van de Gereformeerde Kerken, waarin bepaald wordt dat de overheid, de kerken en haar leden een bepaald percentage van hun inkomsten behoren te besteden aan ontwikkelingshulp, is vandaag meer waard dan elke binding aan een

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 289

289

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 290

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's