'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 201
Een geschiedenis van Natuurkunde en Sterrenkunde aan de VU
een andere universiteit. de jaren 1965-1987
200
bied was waar de natuur zelf de weg leert. Daarbovenuit probeerde hij op het gebied van wijsbegeerte en geschiedenis echter wel tot een soort synthese te komen tussen geloof en wetenschap. Het lijkt er echter op dat de relevantie van deze vragen – over bijvoorbeeld het karakter van wetenschappelijke kennis, determinisme of causaliteit in de wetenschap – door een nieuwe generatie gereformeerden nauwelijks nog werd gezien. Velen zagen geen reden meer deze vragen aan de orde te stellen en kozen voor gescheiden houden van geloof en vakwetenschappelijke bezigheden. Anderen vonden hun geloof wel relevant voor de beantwoording van ethische vragen over technische toepassingen van de wetenschap. Hoewel dit niet als een specifiek christelijke bezigheid werd gezien, was hier op zijn minst enige ruimte voor invloed van de persoonlijke levensovertuiging bij beantwoording van de vragen. De discussie over zowel de wijsgerige als ethische vragen zou ook worden voortgezet in het in 1980 opgerichte Bezinningscentrum van de vu (thans Blaise Pascal Instituut). Verschillende fysici waren en zijn betrokken bij de studiegroep natuurwetenschap en theologie van dit centrum.
algemene vorming Begin jaren zeventig werden ook veranderingen doorgevoerd met betrekking tot de ‘bijzondere’ vakken: wijsbegeerte en geschiedenis van de natuurwetenschappen. De meningen over de invulling van de traditionele filosofiecolleges – met veel aandacht voor de wijsbegeerte der wetsidee – waren altijd nogal verdeeld geweest. Enkele studenten, die klaarblijkelijk niet tevreden waren met de bestaande filosofiecolleges, groepeerden zich in 1969 onder de naam ‘Natuuronderzoeker en Maatschappij’ en zij stelden zich ten doel ‘zonder pressie een verandering in de colleges filosofie te brengen’.72 Om hen tegemoet te komen werd in het cursusjaar 1970-’71 voor het eerst het college ‘Encyclopedie’ gegeven door Jonker. In deze ‘vrije colleges’ kon worden gediscussieerd over vraagstukken als: ‘Is de wetenschap autonoom? Is maatschappelijke relevantie een deugdelijk criterium voor het beoefenen van wetenschap?’73 Encyclopedie werd een verplicht vak voor alle eerstejaars vanaf het cursusjaar 1973-’74 en het verving gedeeltelijk de filosofiecolleges. Jonker wees de studenten in zijn college Encyclope-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 281 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 281 Pagina's