De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 25
Rede bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
27 leerstuk rekent, zal er toe k u n n e n l e i d e n , krachtens het b e g r i p v a n oorspronkelijke tieel
in
g e r e c h t i g h e i d als niet
's m e n s c h e n
natuur,
n a t u u r o o k i n het leven te O o k de o n b e k e e r d e
de
accidenteel m a a r essen-
samenhang
tusschen g e n a d e en
handhaven.
blijft
h i e r m e n s c h , dat is te z e g g e n beeld-
d r a g e r G o d s en dus z e d e l i j k w e z e n .
W a n t w e l v e r l o o r het b e e l d
zijn g a a f h e i d , maar de r u d e r a en reliquiae die b l e v e n zijn j u i s t genoegzaam
om
bewustzijn
hem
geven
alle
van
onschuld
schuld
en
te b e n e m e n , d o o r dat zij h e m i n dit b e w u s t z i j n ligt het
aan-
k n o o p i n g s p u n t v o o r de p r e d i k i n g . O o k het i n z o n d e o n t v a n g e n en g e b o r e n k i n d k a n , afgescheiden nog
van
daaraan van
wat de h e i l i g e D o o p , als sacrament beteekent
en
verzegelt,
wijl
het
van
wedergeboorte,
de r u d e r a en r e l i q u i a e
het b e e l d G o d s bezit als het „ t o t zijn verstand g e k o m e n i s " ,
v o o r w e r p v a n zedelijke b e w e r k i n g zijn. En zelf
ook
het
leven
van
d e n bekeerde is evenals die
niet v a n wezen v e r a n d e r d .
mogens,
bekeerde
I n zijn z i e l w e r k e n dezelfde v e r -
alleen zij w e r k e n n u anders en de zede wet w a a r d o o r
de
uit die v e r m o g e n s o p k o m e n d e actie w o r d t g e n o r m e e r d is n o g altijd dezelfde,
alleen
hij
staat
tegenover
die zedewet anders.
H e t is
dus niet, dat hij vele n i e u w e d i n g e n m o e t d o e n als h a d d e hij een „nieuw
4 6
gebod"
)
n i e u w , dat is anders.
ontvangen, Het
maar
hij
doet
dezelfde
dingen
r i j k e menschenleven met zijn h u i s e l i j k e
en maatschappelijke en p o l i t i e k e w e r e l d , met zijn w e r e l d v a n wetenschap en k u n s t heeft hij dus niet als „ d e w e r e l d " te v l i e d e n , m a a r in dat m e n s c h e n l e v e n nu
om
de
eere
de d i n g e n te d o e n , anders d a n i n zijn eertijds,
Gods
en alleen wat hij niet ter eere G o d s k a n
d o e n , w i l hij n u niet m e e r En
eindelijk
wustzijn
voor
roomsche Op
punt
heeft
verdienen
verbond
deze
zedekunde
het protestantsch
be-
dreigt
van
R o m e voor de protestantsche
wereld
gevaar.
Rome wij
door
v e r z w a k k i n g b e w a a r d blijven bij het i n d r i n g e n v a n
denkbeelden.
dit
drieërlei
kan
doen.
en
met
haar
kunnen,
daarmee
leer, dat C h r i s t u s heeft v e r d i e n d o p d a t
het g e n a d e v e r b o n d weer
m e n s c h e l i j k e actie t o e g e k e n d . volmaakte
zedelijk l e v e n ,
omgezet i n een w e r k -
verdienstelijkheid
als
voor
G o d aan
de
E n wijl het de iustitia o r i g i n a l i s , het een
superadditum
in A d a m
stelt,
o o k het v o l m a a k t e zedelijk l e v e n i n d e n christen als een superad-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's