De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 33
Rede bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
35 licet primum nostrum parentem Adamum in imaginem et similitudinem suam, Gen. I : 27. C u i sapientiam, dominium, iustitiam, liberum arbitrium, et darum sui ipsius notitiam dedit: adeo ut in tota hominis natura nulla potuerit notari imperfectie Niemeyer a. w. p. 342. 13)
Confessio Belgica.
Art. 14. Credimus, Deum ex terrae pulvere, hominem creasse, et ad suam imaginem et similitudinem fecisse atque eflbi masse; bonum nempe, instum, et sanctum. Qui sese arbitrio ad divinam voluntatem per omnia componere posset. Vinke a. w.
p. 231.
(Ex
Symbolische Schrtften enz.
14)
Actis Syn.
p.
Dordr.) vlg. J . J . v. Toorenenbergen.
De
23.
Articuli X L I I . Eduardi V I .
Peccatum originale. Peccatum originis non est (ut fabulantur Pelagiani, et hodie Anabaptistae repetunt) in imitatione Adami situm, sed est vitium et depravatio naturae cuiuslibet hominis ex Adamo
natural iter propagati, qua fit ut ab o r i g i n a l i i u s t i t i a , quam longissime
distet. A . Niemeijer a. w. p. 593. Confessio Anglicana. Art. I X . De peccato originali. Peccatum originis non est (ut fabulantur Pelagiani) in imitatione Adami situm, sed est vitium et depravatio naturae cuiuslibet hominis ex Adamo naturaliter propagati, qua fit ut ab o r i g i n a 1 i i u s t i t i a quam longissime distet. Niemeijer a. w. p. 603. 15) Confessio Westmonasteriensis. Cap. I V . De creatione. § 2. Postquam omnes
alias
creaturas condidisset Deus, creavit hominem marem et foe-
minam, animabus inditis rationalibus ac immortalihus; imbutos cognitione, iustitia, veraque sanetitate, ad suam ipsius imaginem; habentes in cordibus suis inscriptam D i vinam legem, simul et eandein implendi vires non tarnen sine quadam violandi possibilitate; libertati siquidem permissi erant voluntatis suae haud immutabilis.
Praeter
aulem hanc in cordibus eorum inscriptam legem de non coinedendo ex arbore .-«cientiae boni
malique mandatum insuper aeeeperunt; quod certe quam diu observabant,
com-
munione Dei beati erant, dominiumqe habebant in creaturas. Niemeijer. a. w. in Appen dice p. 8. 16)
Dat wel naar luthersch, maar juist niet naar gereformeerd belijden „beeld Gods''
en „oorspronkelijke
gerechtigheid" indentisch zijn, wordt nog al eens over het hoofd
gezien. Zoo in de Real-Encyklopädie Ebenbild
Gottes door
Schoeberlein
van Herzog en Pütt (2e uitg.) in het artikel : en. in dat o v e r :
Ursprüngliche
Gerechtigkeit des
Menschen door Cremer. 17)
Wilhelmus a Brakel. Redelyke Godtsdienst I. (14e
uitgave).
N a op p. 13 eerst gesproken te hebben van „het beeldt Godts nauw genomen" en „het beeldt Godts breed genomen" zegt hij op p. 262. Cap. X § 25 : „Om dit beeldt Gods wel te verstaen soo moet men daer in drie sake onderscheydentlyk aenmerken : Namentlijk, de grondt, de geeyste heden. 18)
is de geestelykheyt Het g e v o l g B. de
is de
forme, ende het gevolgh.
De g r o n d t , ofte het vooraf
en redelijkheyt der ziele.
De f o r m e zijn de hoedanig-
heerschappye."
Moor, Commentarius perpetuus
in yoh.
Marckii
Compendium.
Pars Tertia. Cap. X I V . De integritate. § V en § V I . Quod attinet ad
ea,
quae constituerunt imaginem D e i in primo homine, haec
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's