Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 20
Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
21 Doch
ik ga verder, M . H . ! Ik w i l u doen zien, hoe we hier
inderdaad met een principe, met een dogma te doen hebben. Nog
bezwaarlijker
band tusschen
was het, bij H e r a c l i t u s een nauw ver-
het „philosophische" en het religieuze element
te loochenen; en zoo is ZELLER hier dan ook wel genoodzaakt, zich voorzichtiger uit te d r u k k e n : „Mit diesen physikalischen Ansichten brachte nun aber Heraklit, wie später in etwas anderer A r t E m p e d o k l e s , die mythischen Vorstellungen über das Leben nach dem T o d in eine V e r b i n d u n g , d i e d u r c h
seine
p h i l o s o p h i s c h e n V o r a u s s e t z u n g e n allerdings nicht gefordert
w a r . " 68)
hierin niet consequent;
Maar 6<)
)
vindt ZELLER
Heraclitus
en de v e r k l a r i n g is weer dezelfde
als bij de P y t h a g o r e ë r s : dem
toch
„Die F r a g e ,
ob die Fortdauer nach
T o d e sich über das Ende der gegenwärtigen W e l t hinaus
erstreckt, scheint er gar nicht berührt zu haben; was gleichfalls beweisen
würde,
dass
aus s e i n e m e i g e n e n
die
Annahme
System
derselben
herausgewachsen,
nicht son-
d e r n von a u s s e n in d a s s e l b e h i n e i n g e t r a g e n war."
70
)
Z o o heet het dan ook straks n o g sterker van h e m : ) „und wenn 7 I
er davon, im A n s c h l u s s an die O r p h i k e r , zu Gunsten der Menschenseelen eine A u s n a h m e macht, so thut er diess theils nur im W i d e r s p r u c h mit den allgemeinen Voraussetzungen seiner P h y s i k , theils wissen wir nicht, ob er nicht, wie seine stoischen Nachfolger, auch ihre Fortdauer mit dem A b l a u f jeder W e l t z e i t ein Ende nehmen liess."
7 2
)
Het eenige punt, „bei dem sich eine E i n w i r k u n g der Mysterien auf H e r a k l i t wahrscheinlich machen lässt," is het geloof aan een voortleven na den d o o d . ) 7 3
Maar
overigens
gold
Heraclitus
„schon
im A l t e r t h u m für
einen der bedeutendsten unter den P h y s i k e r n " ; ) en dit is hij 74
dan ook volgens ZELLER inderdaad. Gelijk van
zijne
met H e r a c l i t u s , zoo staat het met „physikalische
Empedocles:
A n n a h m e n " heet het:
„sie erschei-
nen . . . als T h e i l e eines naturphilosophischen S y s t e m s , das z w a r nicht nach allen Seiten hin vollendet, aber doch nach Einem Plan
ausgeführt
ist." ) M a a r onmiddellijk daarop laat ZELLER 75
v o l g e n : „ A n d e r s verhält es sich mit gewissen religiösen L e h r e n und
Vorschriften, welche theils dem dritten Buche des physi-
kalischen
Lehrgedichts, theils und besonders
den Katharmen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's