GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 42

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 42

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

44 ) DiELS, Fr. d. Vors. pag. SO, fr. 101. Ik geloof niet, dat aan de hier gevolgde interpretatie dezer woorden iets in den weg staat. Anders oordeelt Z E L L E R , Ph. d. Gr. I, 2 , pag. 718, die ze aldus opvat: »er w i l l . . . nicht andere befragen, sondern sich selbst, oder vielmehr die Gottheit;" eene uitlegging, die ten deele althans overeenstemt met D I O G . IX, 5: èxuTÖ> è'Cpy SifyTxoSxi XXI [ic&sïv TTX'JTX xxp êxuroO, en ook door P F L E I D E R E R , Die Philosophie des H . v. E . im Lichte der Mysterienidee, Berlin 1886, schijnt gedeeld te worden (vgl. L O R T Z I N G , Bericht über die griech. Philos. vor Sokr. in BURSIAN'S Jahresbericht, Band 112, pag. 316, waar aldus P F L E I D E R E R ' S opvatting wordt weergegeven: »Man muss trotz des Umblicks stets kontemplative Einkehr bei sich selbst halten u n d i n d e r T i e f e des e i g e n e n I n n e r n d e n G e i s t d e r S a c h e zu e r f a s s e n s u c h e n . In diesem Sinne ist Fr. 80: säil'yTXfiyv i/uuvTÓv zu verstehen..."). Edoch, de laatste woorden van Z E L L E R : »oder vielmehr die Gottheit;" en wat hij daar ter motiveering op laat volgen: »denn das menschliche Gemüth hat keine Einsicht, nur das göttliche hat sie", bewijzen reeds de onwaarschijnlijkheid zijner opvatting: wil H . de godheid ondervragen, omdat »das menschliche Gemüth keine Einsicht hat," zoo kan hij toch bezwaarlijk zichzelven willen raadplegen! 21

5

22

)

Vgl.

WINDELBAND,

Gesch.

der

alt.

Philos.

2

in Iw.

v.

MÜLLER'S

Handbuch, pag. 6, kl. 1., die echter eene indeeling in kleinere perioden absoluut onnoodig vindt, en de zijne dan ook slechts geeft met d e z e inleiding: »Wollte man durchaus weiter schematisieren, so zerfiele" sqq.; hij voert haar dan ook verder in zijn boek niet door. Overigens schrijft reeds D I O G . III, 56: . . . . rijg CpiXoToOixg 5 Myog irpórspov fièv ïjv {JLOVoeiSyg üg è Cpumxóg, Ssórepoy Sè 'Luv.pxTyg TrpotréSyxe TQV fór/Jv, Tp'nov Sè WAXTUV TQV SIXASKTIKÓV, xxl èTsXariovpy^as. TVjV CpiAorroCpixv. Vgl. ook I, 17, en G O M P E R Z , Griech. Denker, I, pag. 421. De laatste, die, voorzoover mij bekend is, over dc indeeling der Grieksche philosophie gehandeld heeft, G O E D E C K E M E Y E R in het Archiv f. Gesch. d. Phil., N . F. XI, 3 (15 Apr. 11)05), pagg. 303 sqq., staat m. i. vrijwel op het standpunt van Z E L L E R : ook hem is de vóórSokratische wijsbegeerte naieve natuurphilosophie, die vraagt naar het wezen der dingen »ohne den geringsten Gedanken an eine sorgfältige Untersuchung der menschlichen Erkenntnisfähigkeit" (pag. 305); ook volgens hem eindigt deze periode door de Sophistiek: »In die naiv dogmatische Tätigkeit der Naturphilosophen griff nun mit rauher Hand die Sophistik ein." (Vgl. hiermede Z E L L E R , O. 1., I, l \ pag. 137: »Beim Beginn der griechischen Philosophie ist es zunächst die Aussenwelt, welche die Aufmerksamkeit auf sich zieht und die Frage nach ihren Ursachen hervorruft; man unternimmt die Lösung dieser Frage ohne r

vorgängige Untersuchung der menschlichen Erkenntnissthätigkeit Das philosophische Interesse beschränkt sich hier in der Hauptsache auf die Betrachtung der Natur und auf Vermuthungen über die Gründe der Naturerscheinungen ; die Thatsachen des Bewusstseins werden noch nicht in ihrer Eigenthümlichkeit erkannt und untersucht. G e g e n diese N a t u r p h i l o s o p h i e erhebt sich die S o p h i s t i k " Wat dit laatste betreft, oordeelt eenigszins anders K A E R S T , Gesch. des Helle-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904

Inaugurele redes | 69 Pagina's