Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 64
Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
66 Heraklits] Buches auf das ganzen Altertum ist sehr bedeutend gewesen. Zünftige wie unzünftige Kreise lesen es bis gegen Ende der Antike. Durch die Stoa, deren Bestes Heraklitismus ist, ward die Lehre und ihre Kunstausdrücke populär. S o g e l a n g t d e r L o g o s zu P h i l o n und dem E v a n g e l i u n i . " Voor zoover ik weet, is deze hypothese over den Logos in den proloog van het Johannes-evangelie het laatst bestreden door S A C H S E , die Logoslehre bei Philo und bei Johannes, Neue Kirchliche Zeitschrift, X V Jahrg., 10. Heft, 1904, pagg. 747 sqq. 137
)
Vgl. L O R T Z I N G ,
o. 1. pagg. 2 9 0 sqq.
) Nekyia, pag. 217, aanm. 3. ) Ephes. 4 : 1 8 . V g l . Dr. J. W O L T J E R , De Wetenschap van den Logos, pagg. 3 3 sqq. ) Karakteristiek is deze uiting van B O E C K H (Encycl., pag. 7 1 ) : »Die Philosophie steht mir über dem Christenthum, so sehr ich dies achte. Die antike und die christliche Bildung sind zwei Pole; das Höchste liegt in ihrer Indifferenz, die der Zukunft vorbehalten bleibt, oder was dasselbe ist, in der Regeneration des Christenthums durch Verbindung mit dem rein Menschlichen und Auflösung in dieses." V g l . 138
139
140
WOLTJER,
Wetenschap
v. d. L o g . , pag. 4 4 . B O E C K H
bestrijdt dan ook
(1. 1.) de meening van zijn »dankbaren Schüler" L Ü T T E R B E C K , die >in seiner schönen Schrift: Lieber die Wiedergeburt der Philologie zu deren wissenschaftlicher Vollendung, zu zeigen sucht, dass die Philologie als Wissenschaft durch c h r i s t l i c h - p h i l o s o p h i s c h e A u f f a s s u n g u n d W ü r d i g u n g d e s k l a s s i s c h e n A l t e r t h u m s zum Abschluss gebracht werden müsse." B O E C K H vindt tegen zijne ideeën »nichts einzuwenden von Seiten der idealen, d. h. auf Ideen gehenden Richtung der Philologie, sobald man einmal zugegeben hat, es gebe eine besondere christliche Philosophie und dies sei die absolute." Maar dit is het juist, wat B O E C K H ontkent. Daarop laat hij dan de het eerst aangehaalde woorden volgen. Overigens blijkt uit B O E C K H ' S geheele bestrijding groote achting niet alleen voor L U T T E R B E C K , maar ook voor diens christelijk standpunt; van een »komischen Eindruck", gelijk bij den in aant. 102 vermelden deskundige, is bij hem geen sprake. ) Teekenend zijn de woorden die op de plaatjes van Petelia tot de ziel gericht worden: DIELS, F r . d. Vors., pagg. 4 9 4 sqq.: 141
vs. 1 0 : 'S\ßi£ xxt fixxxpio-ré, $£bg S'ZTV/I XVT\ ßporolo. 20. vss. 3 sqq.: %xïp£ w & i ' y Tb TxS'y/fj.x' rb FOÜTU Trp6<r§(£) £T£7rbv§£ig. 18.
Bsbg êyévou
è% x&pürou'
x. r . A.
19. vss. 3 sqq. zegt de ziel zelve: nxi yxp éy&v vpLüv yévog £vy^o\x.xi bhßiov £Ïvxi, TOIVXV S'dVTXTéT£lO~(x)
ïpyUV
ev£K(x)
£ÏT£ fj.£ Moïp(x) êdx/xxa-XTQ <* *
*
* >•
£ÏT£
dlKXlUV
X^TSpOT'/fTl X£pXUVÜl.
i « ) Rom. 8 : 2 2 . IM) p g . 2 2 9 : »In den griechischen a
OVTl
* *
Landen wurden ja Griechen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's
![Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 64](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/inaugurele-redes/het-mystiek-religieuze-element-in-de-grieksche-philologie/1904/09/23/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's