Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 63
Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
65 Heldensage entnahm einen grossen Teil ihres Stoffes aus denjenigen Mythenkreisen, die dem späteren Mysterienkult angehören". — Zie ook DiELS, Parmenides. Berlin, 1897, pagg. 11 sqq.: »Im allgemeinen ist der Einfluss der orphischen Litteratur nur der für uns fassbarste; in Wirklichkeit müssen im sechsten Jahrhundert eine ganze Reihe von Parallelströmungen angenommen werden, die in der religiös-philosophischen Tendenz mehr oder weniger eng sich mit jener berühren. Die Keime dieser Mystik sind viel älter, sie reichen in die Uranfänge der Nation und schlummern unter der Decke auch des heroischen Epos, in dem sie um so deutlicher hervortreten, je jünger die Schichten sind; ganz unverkennbar treten sie in der Bauernepik Hesiods hervor und um die Mitte des 6. Jahrh. hat der Pessimismus dieser Reformation sogar Eingang in den Rationalismus der ionischen Philosophie gefunden." ) Nekyia, pagg. 19 sqq. Het betreft hier de schildering van de elysische vlakte, de elysische velden, Od. S, vss. 563 sqq.: 125
XÄAX
<?
xbxvxroi
iq
TScSiov
Tt^ovTiv,
r% Tsp p^liTTVj ßiori)
KXÏ
Tsipxrx
oSri %xv$ög Te7.fi/
yxlyg
'Pxèxpixi/Sug,
xtäpuTCoiGiv
ov vi(p£TÓg, OUT' oip %£ifj.tiv iroÄug oÖTs TOT' S/xßpog, «AA' xisl XsCpvpoio Atyu TrvsiovTog xyTxg Tly.sx'j/ög xviViViv xi/x4/u%siy xvSpuiroug' •/.. r. A.
Iets verwonderlijks hebben dergelijke tegenstrijdigheden overigens niet. V g l . (over een ander punt) W E L C K E R , Griech. Götterl. I, pag. 2 6 4 : » . . . . eine von dem ganzen Homerischen Göttersystem abweichende Idee, die zugelassen worden ist w e i l d i e a l t e P o e s i e n i c h t die N a t u r d o c t r i n e l l e r und p h i l o l o g i s c h - k r i t i s c h e r Peinl i c h k e i t h a t t e." 126) W I L L M A N N , Gesch. des Ideal., I, § 1. !27) Cf. P L A T O N .
Phileb. p. 16 C sqq.
) Encykl., pag. 588. Cf. W O L T J E R , De Piatone sqq., pagg. 3 sq. 129) Platon, pag. 129. 1 ) Parmenides, Berlin. 1897, pag. 22. 131) V g l . ook de bekende plaats uit den Theaetetus, 176 A sqq.: 'AAA' OÖT' xroÄeo-^xt TX KXXX SVVXTÖV, U St-óSupn. ÜTTSVXVTIOV yxp TI rw dyxSß xsl slvxi xvxyx.y OVT'&V Ssoïg XÜTX IdpüoSxi, Tv v de SvyTyv (pOviv y.x\ TÓvds rbv TÓ7T0V 7rspiToKsI éi- xvxyKVjg. Siö xxï Tsipx&Sxi y^pVj iv'bivds. éxsifTs Cpsvysiv ÖTi TX%IO-TX. X. T. A. 128
30
t
132) Merkwaardig is, hoe D E M O C R I T U S tegen de onsterfelijkheidsleer polemiseert: D I E L S , Fr. d. Vors., pag. dixAuciv
oüx
slèÓTsg
ätäpairoi,
/xoa-vyyjg, TOV Tijg ßioTijg
459, fr. 2 9 7 :
k*vioi Si/yTijg (póo-iog
o'uvsiSyo'st $è Tijg èv TUI ßtui
y^pbvov
iv
Txpx%xïg
xxl
Cpoßotg
xxxo7rpxyTxKxtTupoüo-i,
l^SÓdsX 7TSpl TOV [J.STX T$jv TSASUT'^V fwSoTAXO-TéoVTSg %pÓV0U.
!33) Zoo b.v. door R O H D E in het voorwoord op zijne Psyche, pag. IV, ten opzichte van de Grieksche religie, is*) Ook dit niet. V g l . aant. 10. 135) Men zie hierover de rectorale rede van Dr. H . H . K U Y P E R : Evolutie of Revelatie. Amsterdam. 1903. 1)
Herakleitos von Ephesos, pag. V I I I : »Die Wirkung dieses [d.i.
36
w.
5
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's
![Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 63](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/inaugurele-redes/het-mystiek-religieuze-element-in-de-grieksche-philologie/1904/09/23/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's