GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De wetenschappelijke beoefening der psychiatrie - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wetenschappelijke beoefening der psychiatrie - pagina 12

Rede bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

11 opvatting van Flechsig over de associatie-vezels, een opyatting, die trouwens eveneens bij Wernicke schering en inslag is. Zonder eenig bewijs heeft men aangenomen, dat hetgeen we in de psychologie associatie noem en, in betrekking stond tot de associatievezels. Het principe der ge leiding, overgenomen uit de physiologie der peri phere zen uwvezels, had men daarbij toegepast. Nu is het ongetwijfeld waar, dat men, zoodra geen waarnemingen ons ten dienste staan, gerechtigd is hypothesen aan te nemen, maar deze moeten ook recht op dien naam hebben. Anatomisch hebben we het post mortem materiaal, hetgeen wel met zorg behandeld moet worden om ons voor vergissingen te vrijwaren, maar dat toch vrijwel constante resultaten geeft. Maar voor het verkrijgen van physiologische waarnemingen staan we grootendeels r.1achteloos. Terecht zocht men nu naar de functioneele eigenschappen van de zenuwvezels, als het gemakkelijkst toegankelijk. Daarbij vond men echter, dat slechts in één richting, nl. ten opzichte van de electrische eigenschappen, waarnemingen te verkrijgen waren. Bedenkelijker werd het echter, toen de daardoor ver- kregen grondbegrippen zulk een beteekenis kregen, dat men ook bij de processen van geheel anderen aard van het centrale zenuwstelsel die physiologische voorstellingen en fundamenteele begrippen tot uitgangspunt koos en uitsluitend daarmede ging werken. De moeilijkheden, waarop het geleidingsprincipe stuit, zijn niet geringe. Daarvoor wil ik alleen een aan von Kries ontleend voorbeeld memoreeren. Wanneer het kind een voorwerp, dat het ziet, leert noemen, dan geschiedt dit daardoor, dat gelijktijdig of onmiddellijk na elkander de optische waarneming van het voorwerp en de akustische van den naam plaats vindt. De optische berust daarop, dat prikkelingsprocessen van den Nervus opticus in de hersenschors van den lobus occipitalis (misschien verder) gaan, de akustische op een door den Nervus acusticus in d~n lobus temporalis bewerkte verandering. Waar is dan nu de baan, op wier toenemende "Wegsamkeit" de vorming van onze associatieve verbinding moet berusten? Het principe maakt wel duidelijk de versterking en bevestiging van een reeds bestaande verbinding, is het eerst zoover, dat bij den optischen indruk de naam ons invalt (al is het ook nog moeilijk en onzeker), dan is het fundament aanwezig, waarop het geleidingsprincipe van beteekenis kan zijn.

)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 1907

Inaugurele redes | 34 Pagina's

De wetenschappelijke beoefening der psychiatrie - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 1907

Inaugurele redes | 34 Pagina's