GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 32

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

33 Om U dadelijk te doen zien, wat ik bedoel, wijs ik naar de homiletiek. De homiletiek leert, dat niet de analytische maar de synthetische methode van prediken dient gekozen. En het kenmerk der synthetische methode is onder meer immers dit, dat ze een thema zoekt, een thema, waarin kort en krachtig ligt saamgevat de aan het tekstwoord ontleende gedachte, die de prediker aan de gemeente wil verkondigen. De synthetische exegese bedoelt niet het vinden van een thema, alleen reeds daarom niet, wijl aan één Schriftwoord meer dan één thema kan worden ontleend, al naar gelang van hetgeen de Dienaar des Woords zich voorstelt aan de gemeente uit Gods Woord te prediken. Maar met dit thema vergelijk ik de synthese in de uitlegging, wijl ik zoo het duidelijkst kan aangeven, wat ik op het oog heb. Ik stel mij de werkwijze der synthese zoekende Schriftverklaring aldus voor. De exegeet begint met analyse. Hij tracht zoo nauwkeurig mogelijk stap voor stap grammatisch, historisch, psychologisch zijn tekst te verstaan. Maar daarbij blijve hij niet. Zoodra hij een grooter of kleiner gedeelte, dat een afgesloten geheel vormt, aldus analytisch heeft bewerkt, moet hij terugzien en zich met ernst de vraag stellen, wat wil Gods Geest nu door deze Schriftplaats zeggen. ) Niet, hoe moet ik voor mij zelf, voor anderen dit gedeelte gebruiken, maar wat is de beteekenis er van, de leidende gedachte, waarom gaf God dit zijn Woord, welke plaats heeft het in onderscheidingvan andere gedeelten in het geheel der Schrift, kortom hier komt eerst uit het onderzoek naar de meening des Geestes. Doch waarop rust het recht en de plicht tot deze synthetische exegese ? Ik geloof meer dan één grond te kunnen aanvoeren. Ik mag U te binnen brengen, dat 83

3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's