GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 48

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 48

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

49 „verständlich, dass dadurch die alten „„literarkritischen"" Probleme in den Hintergrund getreten sind." u. s. w. ) Om alle misverstand te voorkomen verklaar ik nadrukkelijk, dat dit niet opgemerkt wordt om iets onaangenaams aan het adres van den benoemde te zeggen, voor wiens groóte bekwaamheden ik hooge achting koester, 't Is er mij alleen om te doen te laten zien, hoever de N . T. wetenschap zich al niet uitbreidt. ) P. Fiebig, D i e A u f g a b e n d e r n e u t e s t a m e n t l i e h e n F o r s c h u n g i n d e r G e g e n w a r t , (1909), bl. 10 vlg., bl. 12 : „aber sicherlich gehören die Talmúdica viel mehr „in das wewtestamentliche Gebiet." Om billijk te zijn dient opgemerkt, dat F. voor arbeidsverdeeling pleit en de N . T. wetenschap in vier deelen wil splitsen. ) Ik reken nu nog maar tot de exegetische artikelen de verhandelingen van Windisch en Goguel, die er eigenlijk niet toe behooren. Strikt genomen is de verhouding nog veel ongunstiger. Eigenlijke exegese bieden slechts Drachmann en Schütz, te zamen zegge twee bladzijden. In den na het uitspreken der rede compleet gekomen jaargang 1912 treft men wat meer exegese aan. ) Eigenaardig is, wat we lezen bij H. Gunkel, Z u m r e 1 i g i o n s g e s c h i c h t l i c h e n V e r s t ä n d n i s des N e u e n Testaments, (1910), bl. 5 en 6: „Ferner hat es eine „frühere, Jahrzehnte lang herrschende Anschauung, klassisch „vertreten in der „„Biblischen Theologie"" von B . Weiss, für „die eigentliche, ja fast für die einzige Aufgabe der neutestament„lichen Religionsforschung gehalten, die Aussagen der Schriftsteller genau wiederzugeben. Diese Anschauung herrscht in „einer grossen Zahl der neutestamentlichen Kommentare noch „immer. Nicht Erklärung, nicht geschichtliche Einreihung, sondern „exakte Wiedergabe, das ist hier die Losung." B l . 10 en 11: „Unsere historische Kardinalüberzeuging ist, dass wir nicht im „Stande sind, eine Person, eine Zeit, einen Gedanken zu verstehen, abgelöst von ihrer Vorgeschichte, sondern dass wir erst „dann von wirklichen, lebendigen Verständnis sprechen können, „wenn wir die Geschichte ihrer Entstehung kennen" u. s. w. Fiebig, a. w., bl. 6 : „Da kann doch wohl kein Zweifel darüber „sein, dass der Neutestamentier heutzutage in erster Linie Histo17

18

1 9

2 0

2

4

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 48

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's