GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 29

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

30 werd aan den man gebracht, dat met het Schriftwoord niets te maken had. Vooral de stichting bedoelende exegese heeft hier zwaar overtreden. Daarom was verzet gewettigd. ) Zijt ge het evenwel met mij eens, dat de status quaestionis is, gelijk ik U dien teekende, dan moet ge ook toestemmen, dat de verheerlijking van de Antiocheensche school boven de Alexandrijnsche wel eens iets verdachts heeft. Ik zal het niet opnemen voor de exegesetheorie van Orígenes, maar een uitsluitend grarnmatisch-historische uitlegging kan mij ook niet bekoren. Men noemt het streven van Orígenes en zijn navolgers gewoonlijk, zooals ook wij deden, het zoeken naar een dieperen zin. De fout ligt in den comparatief. De fout is, dat men een soort tegenstelling vond tusschen den letterlijken en den verborgen zin. ) Zooals ook de hoogleeraar Wüdeboer nog kort voor zijn overlijden onderscheid maakte tusschen een religions-geschichtlichen en een praktisch-religieuzen zin en beweerde, dat iets praktisch-religieus waar kon zijn, al was het religions-geschichtlich niet waar. Die tegenstelling moet weg. De zaak is, dat de Schrift als Woord Gods een diepen zin heeft, een zin voor alle tijden en dat het er op aankomt dien zin te vinden. De Schrift heeft een diepen zin ook voor onzen tijd, hoe zal de exegese dien vinden, dat is de vraag, waar het thans op aankomt. Om die vraag goed te beantwoorden, wijs ik er U op, dat, als ik mij niet vergis, in onze Gereformeerde theologie, gelijk die in de 19de eeuw weer tot bloei gekomen is, twee elementen liggen. Er is een zien naar het verleden en een zien naar de toekomst. Onze leidslieden hebben teruggegrepen naar de tijden der vaderen. Er zijn schatten te voorschijn gebracht uit de rijke geschiedenis der Gereformeerde kerken. Tegenover 76

77

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's