GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 23

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

24 omdat men het eigen leersysteem niet wil laten beheerschen door het Schriftwoord. We mogen nu herhalen, wat we vonden : niet het feit op zichzelf, dat er verband gelegd werd tusschen dogma en exegese is bedenkelijk, maar op het hoe komt het aan. En dan wil het mij voorkomen, dat dit in vroeger tijden vaak de fout is geweest, een fout, die zich later zeer ernstig heeft gewroken, dat men bij de wetenschappelijke Schriftuitlegging schier uitsluitend op het belangder dogmatiek heeft gelet. De exegese werd dienstbaar gemaakt aan het dogma. Zij had haar taak volbracht, als ze bewezen had, dat het dogma rustte op de Schrift, zij had het dogma steeds voor oogen te houden en te zorgen, dat het dogma als resultaat te voorschijn kwam. Niets meer en niets minder. ) Natuurlijk bleven de gevolgen niet uit. Toen men zoo eenzijdig aan het dogma de eereplaats gaf, kwam men er onwillekeurig toe om, al sprak men het niet uit, toch in beschouwing en werkwijze ook logisch het dogma voorop te zetten. Een Schriftplaats kon alleen deze beteekenis hebben, want het dogma leerde zus en zoo. ) De woorden der Schrift werden van zielsuitingen, ingegeven door den Heiligen Geest, tot dogmatische termen gemaakt. Althans bij één schrijver zou één woord altijd dezelfde beteekenis hebben. ) Deze ellende werkt juist onder ons nog na. Het verslapt den ernst der exegese. Men kan het zich gemakkelijk maken, dogmatisch staat dit of dat immers vast. ) Hoe menigmaal zou het zijn voorgekomen, dat eerlijke en nauwgezette exegese deed zien, dat een tekst toch eigenlijk een andere beteekenis had, dan hij traditioneel onder den invloed der dogmatiek werd opgevat. Zou nooit eens een Dienaar des Woords om zulk een reden maar liever naar een anderen tekst hebben omgezien? ) Het wil mij voor56

57

58

59

60

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's