1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 162
152 voerig besprak. „Hier leert men hoe het ongeloof te meer ontplooiing en overmagt aan het meiischelijk bederf geeft, naarmate het schitterende fragmenten van christelijke waarheid, met verloochening van den Chri.stus, in zich opneemt". (Gr. v. Pr. 332). Dit te weten is noodig, om het N. M. te krachtiger te bestrijden; want is het Materialisme overwonnen dan volgt het N. M. vanzelf; zooals ook Annie Besant dit in haar leven heeft bewezen. Zeker is waar, dat ook vroeger daden verricht werden, welke wij thans tot het N. M. rekenen ; doch men wijte niet aan belijdenis, wat aan zwakte der belijders is toe te schrijven. Zoolang het kwade als zoodanig erkend wordt, is de deugd gerespecteerd". (Dr. Georges Surbled Autom du mariago 1906.) Doch door het beginsel der revolutie is het onderscheid tusschen goed en kwaad principieel opgeheven ; en daardoor is haar levensloop niet anders geweest, dan „een gestadig kampen van haar beginsel tegen de onveranderlijke ordeningen Gods". (Gr. v. Pr. 205.) Op wetenschappelijke wijze heb ik aangetoond het verband dat er bestaat tu.sschen de materialistische philosophie der 18e eeuwen de loer van Malthus (1798); tusschen deze leer en de leer van Darwin (1859); usschen het Darwinisme en de evolutiemoraal en tusschen de evoluttiemoraal en het neo-Malthusianisme, doch de wetenschap vermag slechts te constateeren. Niet de wetenschap, doch het ongeloof ligt aan den wortel van het N. M.; haar genezing ligt in het geloof, en de herleving der christelijke beginselen ; daarom wie het N. M. wil be.strijden bedenke vooral „dat de revolutionaire theorie ontvouwing der ongeloofskiem was, en dat de giftige plant, door geloofsverzaking gekweekt, in de atmosfeer van geloofsherleving verkwijnt en verstikt". (Gr. v. Pr. 243) en stemme ook in met dit woord van Groen van Prinsterer, (Ongeloof en Revolutie, pag. 165): „Het heil der toekomst ligt niet in wijziging, matiging, regeling van verderfelijke beginsels, evenmin in ijverlooslieid en doodsche berusting ; maar enkel in het voorstaan van de hoogste waarheid, wier aanneming de conditio sine qua non is, om met afsnijding van het kwade en aanwending van het goede, ons door de vaderen overgeleverd, op den eenigen weg te geraken, welke naar het geluk der volken leidt". DB. RIJK KRAMER.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 202 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1908
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 202 Pagina's