GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 164

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

158 Als één dier hulpmiddelen heb ik de hygiëne thans verdedigd. Doel der hygiëne i s : gezondheid, wat zij met de geneeskunst gemeen heeft; doch evenals genezen als doel gesteld, zonder zedelijke beginselen, zooals vpij zagen er toe moet leiden ook den mensch als voorwerp van proefneming te gebruiken, d. w. z. op geneeskundig gebied de grenslijn uit te wisschen tusschen mensch en dier, is dit ook het geval met de hygiëne: dan is goed, wat de gezondheid bevordert, en wat schaadt, het kwade, d. w. z. dan wordt de hygiëne, moraal, de grondslag der opvoeding, en de moraal zelf ter zijde gesteld. Een goed mensch wordt een goed dier. De gezondheid is een rijk bezit, maar een arm levensdoel en daarom kan noch mag de hygiëne het doel zijn, maar moet zij steeds blijven in dienst van het onderwijs, dat ten doel heeft, menschen Gods te vormen tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust. Wel verre van te schaden komt aldus de hygiëne het doel van het onderwijs ten goede en kan of mag nooit deze grenzen overschrijden. Van een apart leervak op de lagere school heb ik dan ook niet gesproken, zijnde in strijd met den aard van het onderwijs, dat zoo mogelijk een centraio eenheid is. Afzonderlijke propaganda tegen den alcohol, tegen de tuberculose wordt op dienzelfden grond afgekeurd. Wat wettelijk geboden is, moet stipt opgevolgd worden, doch daarmede mogen wij ons niet tevreden stellen. Het paedagogisch beginsel van individualiseeren is niet alleen toe te passen op geestelijk gebied, doch ook op het lichaam. Vooral met het oog op het meubilair, de leermiddelen en de plaatsing der leerlingen treedt deze eisch sterk voor den dag; want lichamelijke vermoeidheid wil op geestelijk gebied zeggen, verminderde oplettendheid. Afzonderlijke scholen voor blinden, dooven en achterlijken zijn een eisch, welke reeds lang gevoeld is en hare toepassing vindt; doch waar de gelegenheid kan bestaan, dus in groote steden, verdienen scholen voor bijzienden en hardhoorenden aanbeveling, omdat ook voor dezen de norm te veel overschreden wordt, en steeds gestreefd moet worden naar het optimum. Ook kunnen openlucbtscholen aan het hoofddoel beantwoorden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 164

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's