GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 157

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

151 en ziekten te voorkomen van kinderen en onderwijzers en strekt zich daarom uit tot het schoolgebouw, het meubilair en de leermiddelen, doch ook tot den persoon van het kind en den onderwijzer. In wetten en verordeningen zijn bepaalde voorschriften gegeven omtrent den bouw der school, de localiteit, de privaten, de ventilatie, de verlichting, de kleur der werkmuur, waaraan voldaan moet worden, op verbeurte der subsidie. Deze voorschriften zijn alleszins billijk, zoodat weinig of geen tegenkanting daartegen plaats grijpt. Indien nu aan de wet voldaan is, is naar het oordeel van velen, ook voldoende zorg gedragen voor de eischen der hygiëne. Dit toch is allerminst waar. De wet stelt slechts een minimum, b.v. 3.6 M'* ruimte-inhoud voor eiken leerling, wat alleen voldoende is, indien tevens een behoorlijke ventilatie plaats vindt, zoo als gemakkelijk is in te zien, wanneer wij weten dat een kind van 10 jaar per uur 10 liter COg uitademt. De banken mogen tot op 1.3 M. afstand van den werkmuur geplaatst worden. Wie gedwongen wordt op de voorste zijbanken op bord te zien, moet een scheeve houding aannemen, welke tenslotte jaar in jaar uit volgehouden, tot scheef groeien aanleiding geeft. De wet spreekt over een voldoend aantal privaten, over een voorportaal van bepaalde grootte, indien zij van het schoolvertrek uit te bereiken is; over de verbinding met de buitenlucht. Ze laat vrij een W.C.; de van voren onderbroken zitting; maatregelen, die uit hygiënisch oogpunt de voorkeur verdienen. De wet bepaalt slechts een minimum, en laat zich daarbij leiden door een zeker gemiddelde, een norm. Met individuëele belangen kan zij zich niet inlaten; evenals op paedagogisch gebied, behoort dit tot de taak van den onderwijzer. Het Schoolmeubilair. Het belangrijkste gedeelte hiervan vormt de schoolbank waarvan tal van vormen bekend zijn. Practisch is de eiscli welke prof. ESMARCH stelt voor een goede schoolbank : „De schoolbank is alleen dan niet slecht, als het kind gedurende het lezen en schrijven recht op moet blijven zitten en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's

1909-1910 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 157

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 204 Pagina's