GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 26

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hef Vifalisfisch-Teleologisch denken. De eeuwenoude strijd tusschen de twee beginselen, die het wetenschappelijk denken op het gebied der natuur beheerschten, is in den jongsten tijd voortgezet door twee vertegenwoordigers der geneeskundige wetenschap, Prof. Dr. AUGUST BIER, chirurg te Berlijn, en Prof. Dr. FR. THÖLE, Oberstabsarzt te Hannover. Ter kenschetsing van den aard van dien strijd zijn weinige citaten voldoende. In de inleiding van zijn boek: „Hyperamie als Heilmittel", waarvan in 1907 reeds de 6e uitgave het licht zag, schrijft BIER : „Ich werde gleich zu entwickeln versuchen, dass ein teleologischer Standpunkt nicht nur gesund und berechtigt, sondern notwendig bei der Betrachtung der Dinge in der lebendigen Natur ist." In een nog lijviger boekdeel: „Das vitalistischteleologische Denken in der heutigen Medizin", 1909, karakteriseert THÖLE deze denkwijze als „das grösste Hemnis freier wissenschaftlicher Forschung", (pag. 28), en besluit: „Das neue allgemeine leitende Prinzip, welches BIER mit der Hyperamie als Heilmittel in die Therapie gebracht haben will, ist wissenschaftlich betrachtet nichts als Probieren und Schematisieren", (pag. 346). Volgens BIER vervielen de teleologen van vroeger in twee fouten: Ie „dass sie die sogenannte anthropocentrische Teleologie verfochten". 2e „dass sie die Zweckmassigkeit in der Natur nicht als eine einfache Erfahrungsthatsache, sondern geradezu als Erklarung für alle möglichen Erscheinungen hinstellten". Wie de teleologie, aldus gezuiverd van beide fouten, nog niet wil aanvaarden, worden dan tot de „Rückstandigen" gerekend. Dat weerhoudt THÖLE echter niet een tweetal bezwaren tegen BIER uit te spreken en deze in zijn werk aan te toonen : n.l. „Ie dass er vitalistisch-teleologische Deutungen als wissenschaftliche Erklarungen ausgibt, und 2e dass seine physiologischen und pathologischen Anschauungen vielfach irrig sind".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1911

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 238 Pagina's

1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1911

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 238 Pagina's