GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 167

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

159 Over het algemeen genomen blijkt het veel beter het stuk van het begin af in zijn geheel te leeren ; men heeft dan veel minder herhalingen en dus ook veel minder tijd noodig, dan wanneer men de stukken afzonderlijk neemt en die daarna aan elkander voegt. Alleen wanneer er moeilijke gedeelten in voorkomen is het beter deze afzonderlijk meermalen te herhalen. Een moeilijk muziekstuk zal men nooit telkens opnieuw van het begin af tot het einde toe spelen, omdat het enkele moeilijke passages bevat. Vooral bij langere stukken is het hierdoor verkregen voordeel nog al van gewicht. Eene uitzondering moet echter worden gemaakt voor stukken, die onderling weinig of geen samenhang hebben, zooals b.v. met kinderen het geval is, die een vreemde taal leeren, waarmede zij nog niet recht vertrouwd zijn. Hetzelfde is ook het geval, wanneer men de stof niet geheel behoeft te reproduceeren, maar zulks paarsgewijs moet geschieden en niet in dezelfde volgorde maar door elkander of ook wel omgekeerd. Dit is het geval met het leeren van woorden en jaartallen, waarbij het geheel eigenlijk van minder belang moet geacht worden. Bij het leeren in stukken, blijft elk stuk vrij wel op zichzelf staan en kost het niet weinig moeite later al deze stukken weder tot één geheel te vereenigen. Ook mag men verwachten, dat voor het geheel altijd meer belangstelling aanwezig is dan voor de deelen afzonderlijk; de opmerkzaamheid zal meer gespannen zijn en de vermoeienis grooter worden, wanneer men de deelen afzonderlijk houdt. De schooljongens zijn gewoon thuis de lessen slechts half te leeren en dan op school in de pauze tusschen de verschillende uren alles nog eens vlug na te zien. Met koortsachtige haast jagen zij de woorden, regels en alles, wat zij thuis moesten leeren nog eens door, zoo snel als hun spraakwerktuigen en hun aandacht zulks maar gedoogt. Het is de vraag of men aan zulk mechanisch van buiten leeren veel nut heeft en of het kalme inprenten thuis eigenlijk niet veel beter is. Merkwaardig is nu, dat verschillende proeven ook hier den schooljongen inderdaad gelijk geven, want het blijkt, dat het snelle leeren werkelijk het voordeeligste is en dat de leertijd langer wordt, wanneer de herhalingen minder vlug worden gedaan. Toch bestaat er natuurlijk ook een zekere grens, want er moet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 167

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's