GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 166

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

158 blijven steken en op tal van plaatsen niet recht meer weten, hoe het verder is. Indien men het dan weer enkele malen herhaalt, dan is de schade echter spoedig ingehaald en kan men het andermaal zonder fouten opzeggen. ledere schooljongen weet dan ook wel, dat het niet verstandig is zijne lessen achter elkander van buiten te leeren. Hij heeft ondervonden, dat het veel voordeeliger is ze des avonds b.v. drie kwart te leeren en des morgens nog enkele malen goed over te lezen. Ook zal geen enkele goede onderwijzer de leerstof gelijkmatig verdeelen over den geheelen daarvoor beschikbaren tijd, maar altijd enkele weken overhouden voor algemeene herhalingen. Het onthouden geschiedt gemakkelijker en beter, wanneer de herhalingen door bepaalde tusschenpoozen gescheiden zijn en dan aan het einde nog enkele repetities volgen. Natuurlijk spelen bij al dergelijke onderzoekingen de opmerkzaamheid en de belangstelling een groote rol, want men moet met zijne gedachten er goed bij zijn. Gedachtenlooze herhalingen toch kunnen weinig of geen resultaat geven, hoe dikwijls zij ook geschieden. Ook is de sterkte van den prikkel van eenig belang, want woorden, die met eenige verheffing van stem gesproken worden, zullen in den regel meer indruk maken en daarom langer worden onthouden. Van het meeste belang is echter de aard van den gevoelstoon, want gebeurtenissen, die met een sterk gevoel van lust of onlust gepaard gaan, zullen vaak zulk een diepen indruk maken, dat men ze gedurende lange jaren precies kan onthouden. Na verloop van tijd treedt het gevoel van onlust echter in den regel meer op den achtergrond, en ten slotte zal dit langzamerhand verdwijnen. Gebeurtenissen, die met een gevoel van lust gepaard gingen, laten in den regel veel langer een spoor in het bewustzijn achter. Nog een enkel woord omtrent de vraag of het beter is een groote opdracht in zijn geheel van buiten te leeren dan of men deze van te voren in bepaalde stukken moet verdeelen. Gewoonlijk doet men het laatste en leert men den eersten regel het eerst, dan den tweeden en daarna beide samen, dan komt de derde en zoo gaat men voort tot men het geheele stuk van buiten kent; het eerste deel zit er dan natuurlijk altijd veel vaster in dan het laatste.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 166

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's