GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 61

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

53

elf sterren en Jozef haalde zich hierbij zelfs een bestraffing van zijn vader op den hals, maar gedacht nog vele jaren later in Egypte, toen zij in vervuiling waren getreden aan de geschiedenis van deze droomen. In de droomen van den schenker en den bakker waren de symbolen minder duidelijk, maar toch wist Jozef ze uit te leggen, zeggende: zijn de uitleggingen niet Godes? En later toen Farao tot Jozef sprak : ik heb van u hooren zeggen, als gij een droom hoort, dat gij hem uitlegt, toen was het antwoord : het is buiten mij. God zal Farao's welstand aanzeggen. Het is alsof Jozef telkens wilde erkennen, dat hij het uitleggen van den droom beschouwde als een gave, die hij uit Gods hand had ontvangen. Bij den droom van het gerstebroodje, die voor Gideon van zooveel belang is geweest, behoef ik niet bijzonder stil te staan, maar in de beide droomen van Nebukadnezar is ook duidelijk een symbolische en profetische beteekenis te herkennen. In zijn eersten droom was de geest van Nebukadnezar verslagen en zijn slaap was in hem gebroken ; toch was de droom hem des morgens ontgaan en kon hij er zich niets meer van herinneren. Toen werd in een nachtgezicht aan Daniël op zijn vurig gebed de verborgenheid van dezen droom geopenbaard en de koning herinnerde zich weer, hoe hij gedroomd had over een groot beeld met een verschrikkelijke gedaante. Ook de tweede maal, toen Nebukadnezar droomde over een grooten toren, wiens hoogte tot aan den hemel reikte, wordt door Daniël verklaard als een symbolische en profetische droom, waarin het besluit van den Allerhoogste werd openbaar gemaakt. Met het oog op deze beide droomen moet men bedenken, hoe ook hier zeer in het bijzonder beschreven staat, dat God aan deze vier jongelingen wetenschap en verstand gaf in alle boeken en wijsheid, maar aan Daniël gaf hij verstand in allerlei gezichten en droomen. In andere gevallen is de droom een middel in Gods hand om zich voor een bepaald doel met den mensch in verbinding te stellen en hem van iets terug te houden of tot iets aan te sporen. Zulke droomen kunnen dus niet dubbelzinnig zijn en hebben daarom ook geen bepaalden uitleg van noode. Voorbeelden hiervan vinden wij ni den droom van Abimelech, wien wordt geboden Sara aan haar man terug te geven, den droom van Laban, wien

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 61

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's