GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 62

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

54 wordt verboden met Jacob noch goed noch kwaad te spreken en den droom van Pilatus vrouw, die in den droom veel had geleden om Jezus wil. Voorts wordt door Mattheus driemaal verhaald van een droom van Jozef, eerst dat hij niet bevreesd behoeft te zijn Maria zijne ondertrouwde vrouw tot zich te nemen, dan dat hij weer in het land van Israël kon terugkeeren en ten slotte, dat hij niet naar Judea maar naar Galilea moet vertrekken. Ook werden de wijzen uit het Oosten door goddelijke openbaring vermaand in den droom niet weder te keeren tot Herodes. Min of meer hiermede verwant zijn volgens KÖNIG de zoogenaamde gewetensdroomen, waardoor God den mensch soms in den slaap al droomende tot zelfkennis brengt en hij niet zelden wordt teruggeleid van den rand van den afgrond, zooals nader wordt aangegeven op enkele plaatsen in het boek Job. Deze klaagt in 7 : 13—15: wanneer ik zeg, mijne bedstede zal mij vertroosten, mijn leger zal van mijne klacht wat wegnemen, dan ontzet Gij mij met droomen en door gezichten verschrikt Gij mij, zoodat mijn ziel de verworging kiest, den dood meer dan mijne beenderen. Het is als het ware een antwoord hierop, wanneer Elihu zegt (33 : 15—18): in den droom door het gezicht des nachts, als een diepe slaap op de lieden valt, in de sluimering op het leger, dan openbaart Hij het voor het oor der lieden en Hij verzegelt hunne kastijding, opdat Hij den mensch afwende van zijn werk en van den man de hoovaardij verberge ; dat hij zijne ziel van het verderf afhoude en zijn leven, dat het door het zwaard niet doorga. Ook omtrent de ethische waarde van den droom, spreekt de H. S. zich vrij duidelijk uit. In het diepe van den slaap kan natuurlijk moeilijk sprake zijn van actueele zonden, omdat de mensch dan zonder bewustzijn, als het ware als een doode ter neder ligt. In den droom echter treden allerlei zondige beelden op, waarover de mensch als hij wakker geworden is, zich diep zal schamen, zelfs komt het meermalen voor, dat men reeds in den droom berouw heett over het gebeurde, vooral bij seksucele droomen. Deze droomen treden met des te meer kracht op, naarmate de mensch bij dag deze driften minder in toom weet te houden en het is dan ook opmerkelijk, dat in de Mozaïsche wetten de gevolgen van het droomleven ook als reden van onreinheid beschouwd worden. De psalmdichter zegt: ik zal

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's

1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 62

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 198 Pagina's