GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1923 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 32

Bekijk het origineel

1923 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 32

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

24

vallen engelen, Het is een vorm van therianthropie, 't Zijn speculatieve concepties met als achtergrond folklore, 't Aanvullen van den Bijbel, dat hierbij gebeurt, staat lijnrecht tegenover de methode die Calvijn toepast en die schriftuurlijk is, nl, vragen hoe de schrijver van een verhaal in den Bijbel het zelf psychologisch doorleefd heeft en te trachten zich daarin in te leven. De heer G. BAKKER vraagt of 't niet duidelijker zou zijn wanneer ,,religieus-ethisch" vervangen werd door ,,geestelijk", dat dan tegenover ,,natuurlijk" zou staan. Verder vraagt hij of wanneer in Genesis I tot den mensch gezegd wordt ,,gij zult den dood sterven", het wel zeker is, dat daarmede de geestelijke dood bedoeld wordt. Prof, VISSCHER prefereert de uitdrukking ,,religieus-ethisch", omdat die een psychologische uiteenzetting geeft, „Geestelijk" is meer een uitsluitend intellectueel begrip, ,,Natuurlijk" is een wijd begrip; kan althans zeer wijd worden opgevat. Ook de mensch is moment in de natuur. Daarom is ,,religieus-ethisch" beter, wijl zeer specifiek in beteekenis. Wat de tweede vraag betreft is stellig de geestelijke dood bedoeld, de zedelijke verwording. ,,Ten dage" toen er van den boom gegeten werd, zijn Adam en Eva niet den natuurlijken dood gestorven, '' ^ ' De VOORZITTER komt nog eens terug op den door den heer de Gaay Fortman aangeroerde vraag omtrent den toestand in de dierenwereld en waar hij zich verband denkt en een parallel voorstelt tusschen menschen- en dierenwereld vraagt hij of de toestand in de dierenwereld vóór den val dan ook niet anders moet gedacht worden dan er na, Romeinen 8 wijst uitdrukkelijk op den invloed van de zonde der menschen op de heele schepping. Prof. VISSCHER antwoordt, dat de mensch is het hoofd van de gansche schepping, in hem komt het tot de ,,klare voorstelling". In hem culmineert de geheele schepping. Valt die mensch, dan heeft die val een desorganiseerende beteekenis voor de gansche wereld, ook voor de dieren. Spreker gelooft ook aan een metamorphose van de dierenwereld door den val van den mensch. In den Bijbel staat ook, dat tot de slang gezegd wordt dat hij voortaan stof zal eten en kruipen. Die metamorphose aanvaardt spreker als postulaat. Hoever ze gegaan is, is niet te zeggen. Dat de zonde als zoodanig de natuur in chemisch-physiologischen, in exacten zin heeft veranderd, gelooft spreker niet. De heer BRUIN spreekt een woord van persoonlijken dank aan Prof. Visscher. Op de voorlaatste vergadering was de discussie door verwarring van begrippen, nutteloos. Deze lezing heeft hem de groote waarde van de philosophische behandeling van dit onderwerp duidelijk voor oogen gesteld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1923

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 68 Pagina's

1923 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1923

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 68 Pagina's