GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1923 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 59

Bekijk het origineel

1923 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 59

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

51 Deze maxime brengt een wonderlijke toestand van evenwichtigheid in de redelijke geloofsbehoeften bij het aanschouwen der voorhistorische, historische en huidige ontwaardingen. Bovenbedoelde maxime toont een aantal materieele bewijsfactoren, en leidt het onbegrijpelijke binnen het bereik van een normaal denkvermogen; zij leidt tot een harmonisch inzicht te midden van verwoestingen, De maxime maakt niet het onbegrijpelijke begrijpelijk, maar kennelijk, we leeren een toestand kennen, leeren de hoogere beschikking kennen en daarmede leeren we in den tijd het eerste gebod beter kennen. De God van het Evangelie is immers een God, die zich openbaart ten bate van allen, zich kenbaar maakt voor en in den tijd, tot op den laatsten dag, waarin het onbegrijpelijke begrijpelijk wordt. De maxime toont aan hoe de moderne geologie een heerlijk uitzicht biedt in de Theodicea, een uitzicht, waaraan allen kunnen deelnemen wegens haar uiterste eenvoud en helderheid. De belangrijkheid van het uitzicht laat zich ook uit de heilige wetten verklaren, die de Theodicea als het ware voorafschaduwen. We hebben in de gemeenschap de balans voor velerlei vergrijpen. De wetgeving van Mozes geeft eenige verhoudingen, de zwaarste is die van den arbeid. Een gestolen os moet vijfmaal worden teruggegeven. In onze moderne laalbegrippen kunnen we zeggen, iemand, die een ander de hem toekomende arbeid of het loon sabotteert, is vijfmaal het gestelene schuldig. Hierbij p'aaL> ik de uitlating van den profeet, die de volmaaktheid zijner voornemens verklaart en mededeelt, dat indien hij iets van een ander mocht hebben genomen, hij dit viermaal heeft teruggegeven, hoewel het vergrijp niet gemerkt werd of merkbaar was en hij niet onder de toen bekende openbare wet viel. Maar hoe staat het met de dingen, die wij elkander kunnen toedoen en die nimmer kunnen worden teruggegeven, laat staan in veelvoud. Kunnen we aan den met voorbedachten rade vermoorde het leven geven, of kunnen we iemand de jaren teruggeven, die in nijd werden ondermijnd? Wie zal de dieren herscheppen, welker bestaan in de geruïneerde voorwereld werd geconserveerd? Aldus kunnen we omzichtig en evenwichtig het gebied betreden van de haast ongelooflijke dingen, met de ontzagwekkende ernst der eeuwigheidsbeginselen. Het uitzicht doet onze oogen zien en het verstand plechtig zweven voor de godsdienstige plastiek van dat onafzienbaar materiaal, waarover de geoloog beschikken kan. De Menschenmoordenaar is ook dierenmoordenaar en waarom zullen we b.v. in de osmose een studie maken, die allen gaarne noemer, doch het werk van den Satan camoufleeren met allerlei

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1923

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 68 Pagina's

1923 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 59

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1923

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 68 Pagina's