GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 70

Bekijk het origineel

1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 70

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

70 op het 9de jaar moet een eenvoudige omschrijving van gewone voorwerpen kunnen worden gegeven; een kind van 10 jaar moet de ongerijmdheid inzien van enkele zinnen, zooals; „gisteren viel een man van een wagen; hij zei; ik ben niet dood, maar geheel sprakeloos." Op het 15de jaar moet men een zin van 26 lettergrepen kunnen herhalen, en moet men weten, wat het beteekent, als iemand achtereenvolgens bezoek krijgt van een dokter, een notaris en een predikant, Hoe willekeurig deze tests ook gekozen schijnen, toch zijn ze in de praktijk zeer bruikbaar gebleken. Op onze polikliniek voor kinderen maken wij er een dankbaar gebruik van voor het onderzoek van achterlijke kinderen, om de mate van achterlijkheid te bepalen. In Amerika heeft TERMAN de Stanford-revision opgesteld, waarin verschillende vragen anders gerangschikt zijn, en andere vragen er aan toe gevoegd zijn, TERMAN heeft den term InteUigentiequotient ingevoerd; dit is een getal, dat gevormd wordt door den geestelijken ouderdom, gedeeld door den natuurlijken leeftijd, vermenigvuldigd met 100, Naar dit I, Q, onderscheidde hij de kinderen in zwakzinnige, domme, middelmatige, superieure en geniale, In Duitschland heeft dit onderzoek een bijzonder groote uitbreiding gekregen. Hier mag de naam van STERN uit Hamburg niet vergeten worden, die zeer veel aan dit onderzoek gedaan heeft en in een werkje van 200 bladzijden: Methodensammlung zur Intelligenzprüfung alle bestaande tests heeft verzameld. Voortbouwend op dit intellectonderzoek volgens BINET— SIMON hebben MOEDE en PIORKOWSKI in Berlijn een aantal tests opgesteld, die moeten dienen als toetssteen, of iemand geschikt is voor de zoogenaamde begaafdenschool, waar het onderwijs op hooger peil kan komen dan op de gewone middelbare scholen. De beste leerlingen kon men hierdoor dus verder vooruitbrengen, dan wanneer ze in één klas bleven zitten met de gemiddelde leerlingen. Ten slotte kom ik tot het terrein van het bedrijfsleven en van de beroepskeuze, met het oog waarop de experimenteel e psychologie tot groote ontwikkeling is gekomen en waaraan zij haar grootste populariteit te danken heeft. Hier gaat het er niet meer in hoofdzaak om, na te gaan, wat iemand weet of wat hij wil; niet zoozeer hoe het intellect is, of het voorstellingsleven, maar in de eerste plaats, om uit te maken, wat iemand kan, hoe hij is bij het verrichten van zijn handelingen, op welke wijze hij zijn activiteit uit. Bij verschillende gecompliceerde beroepen hangt er veel van af, hoe men reageert op de omgeving; bij andere, welke de invloed

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 116 Pagina's

1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 70

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 116 Pagina's