GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 109

Bekijk het origineel

1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 109

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

109 Naast de strengheid en precisie van de natuurwetenschappe üjke denkvorm leerden we deze kenvorm kennen, die attitude van luisteren en schouwen. Beide zijn ze noodig: gehoorzaamheid en ootmoed zijn evenzeer een eisch voor den wetenschappelijken onderzoeker als exactheid en zuivere rede. ,,0m in het rijk der waarheid in te gaan, moeten we kinderen worden." Naturae parerc libertas ^). Deze twee kenvormen zooals we ze in onzen tijd weer duidelijk zien afgeteekend, zijn altijd door d^ (christelijke wetenschap aanvaard. Augustinus die ons reeds nauwkeurig de grondlijnen trok voor een christelijke wetenschap, onderscheidde twee kenbronnen: r e d e en g e z a g . De rede alleen kan ons de waarheid niet doen kennen — daarnaast noemde hij echter de autoriteit, bet geloof, een denken met toestemming, een daad van onderwerping, ootmoed, lijnrecht tegenover de trotsch der rede. Was het waar, dat er slechts de eene kenvorm was van de natuurwetenschappelijke methode, voor tJe^ooven was er geen plaats. Maar het is een vrucht van het h^'n der twintigste eeuw, dat de oogen weer open ?aan voor die kenvorm, welke het gezag nanvaarc^t. Het is het voorrecht var onzen tijd, dat wij met name aan de V. U. een richting zagen opkomen, waaruit blijkt dat ook in de wetenschap wordt erkend, dat de rede alleen ons nooit de volle werkelijkheid kan doen kennen. Hierin staat de V. U. niet alleen. Ik noemde reeds enkele. Maar mannen als HUI, Grünhavm, Erismnnn. Jaspers. Scheler, Jordan, Woerdeman en nog zoovele anderen doen hier voortreffelijk werk. Reeds twintig jaar geleden heeft professor Bavinck dit voorsoeld. Het is merkwaardig en doet ons zien welk een groot man we in hem hebben verloren. Reeds in 1914 wees hij er op, hoe de uitnemendste der natuurvorschers van het mechanisme tot het dynamisme terugkeerden, zooals hij het uitdrukte, van het materialisme tot de ergetiek, van de causaliteit tot de teleologi», van het atheïsme tot het theïsme. Dit, toen reeds door hem aangeduid be'ever we thans. Zoo is er perspectief voor een cbristeliike wontenscbnp — dat is die •>«'etenschap, die bij het licht der openbaring alle dingen onderzoekt en ze daarom ziet, f^elijk ze waarlijk in hun wezen zijn. Ze ziet den mensch niet mechanistisch, maar organisch, als een individueele totaliteit die de cau^'O finalis als idee in zich

^) Bavinck. Christelijke Wetenschap.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 116 Pagina's

1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 109

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 116 Pagina's