GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 78

Bekijk het origineel

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 78

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

70 vooruitgang en stijging. Wanneer we spreken over het wereldbeeld van den Bijbel, dan djnken wij niet aan een wetenschappelijk wereldbeeld. Het behoeft wel geen betoog, dat dit niet in de Heilige Schrift te vinden is. Het wereldbeeld van den .Bijbel is niet gebaseerd op inductieve natuurstudie, zooals wij die thans kennen. Het karakter der Openbaring brengt steeds mede, dat we in Gods Woord geen mededeelingen vinden over de resultaten van natuurwetenschappelijk onderzoek, en ook was er in den tijd, dat de Bijbelboeken geschreven zijn, nog geen sprake van systematische natuurstudie. Maar toch hebben we voldoende gegevens om het wereldbeeld van den Bijbel en de Bijbelschrijvers te reconstrueeren en te onderzoeken. Prof. Grosheide meent, dat een onderzoek naar dit wereldbeeld vruchteloos moet zijn, want dat de Bijbel geen wereldbeeld heeft. Deze opvatting heeft hij verdedigd in esn artikel ,,Het bijbelsch wereldbeeld" in het weekblad Timotheus van 31 October 1925. We gelooven, dat de meening van Prof. Grosheide onjuist is en komen nog op zijn argumenten terug. Door verschillende teksten met elkaar te vergelijken, kunnen we ons een beeld vormen van de voorstelling, die de hagiographen hadden van den bouw der wereld. We maken dan een dankbaar gebruik van ,,Das Weltbild in der Bibel" van Konrad ^), die de gegevens systematisch rangschikte, en van Schiaparelli, „Die Astronomie im alten Testament" ^). In navolging van Konrad zullen wij daarbij zoo nu en dan ook uitspraken aanhalen van kerkvaders uit de eerste en tweede eeuw. Zij leefden in een tijd, dat de opvattingen over den bouw der wereld weinig verschilden van die, welke de auteurs der Bijbelboeken hadden. Daarom kunnen hun geschriften vaak bijdragen tot een betere kennis van het wereldbeeld der hagiographen. Het heelal wordt in den Bijbel gewoonlijk beschouwd als een begrensd systeem, dat uit twee deelen bestaat. ,,In den beginne schiep God den hemel en de aarde" (Gen. 1 : 1 ) . ,,Hemel en aarde zullen voorbijgaan" (Matth. 24 : 35). Met hemel en aarde wordf ^) Verlagsbuchhandlung Styria, Qraz und Wien 1917. ^) Duitsche vertaling van Liidtke, Richer'sche Verlagsbucjièajlldlung, Qieszen 1904. « ..-V,..

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 212 Pagina's

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 78

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 212 Pagina's