GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 77

Bekijk het origineel

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 77

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

69 lossen; maar deze wereldbeschouwing kan niet buitsn de Openbaring om verkregen worden. Er is dus alle aanleiding om onderscheid te maken tucschen wereldbeeld en wereldbeschouwing. Maar nooit zijn deze Iwe? absoluut te scheiden. En daarom kunnen we ons niet vereeniden met het standpunt van Dennert en den Duitschon Kep'srbond die meenen, dat het wereldbeeld neutraal is en men niet kan spreken van een Christelijke natuurwetenschap. Beginsel en feit staan naast elkaar, maar het beginsel staat voorop en is van veel belang bij de constateering in rangschikking van feiten. Men zou misschien kunnen verdedigen, dat de natuuronderzoekers, afgezien van hun principieel standpunt, alle tot hetzelfde wereldbeeld zouden moeten komen, wanneer zij ieder over alle volledige waarnemingen beschikten. Maar dit geval doet zich niet voor. De mensch is geen ,,wereldgeest", die oneindig veel waarnemingen tegelijk kan verwerken. De onderzoeker beschikt steeds slechts over een beperkt aantal waarnemingen, en moet daaruit algemeene conclusies afleiden. En wanneer de man vnn wetenschap gaat interpoleeren tusschen de weinige waarnemingen, die hij heeft verzameld, dan zijn het aprioristisch beginsel, waarvan hij uitgaat, en het doel, dat hij zich gesteld heeft, van groeten invloed op het resultaat van zijn arbeid. Hieruit mag echter niet worden afgeleid, dat het wereldbeeld subjectief is. In strikten zin heeft wel ieder zijn eigen wereldbeeld, maar toch bestaan er zooveel trekken van overeenkomst tusschen de opvattingen der verschillende onderzoekers, dat men in iedere eeuw van een bepaald wereldbeeld kan spreken. Dit is de kennis van den bouw der wereld, die als vaststaand beschouwd kan worden, en door de bevoegde onderzoekers als juist erkend wordt. In den loop der eeuwen is dit wereldbeeld, en we denken in de eerste plaats aan het cosmologisch wereldbeeld, steeds meer in details uitgewerkt, steeds meer, zooals we mogen aannemen, verbeterd en vervolmaakt. En al is de volmaaktheid nog niet bereikt en al zal deze ook nooit bereikt worden, toch kunnen wc constateeren, dat er een groote vooruitgang is, wanneer we onze tegenwoordige kennis vergelijken met die van duizend of tweeduizend jaar geleden. Het pad der wetenschap gaat wel niet steeds naar boven, maar over een langen weg gezien, is er toch

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 212 Pagina's

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 77

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 212 Pagina's