GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 102

Bekijk het origineel

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 102

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

94 zoo op, dat Jozua bad, dat de zon niet zou mogen ondergaan, voordat hij zich aan zijn vijanden zou hebben gewroken, en dat de Israƫlieten, die door God gesterkt werdsn tot een bijzonder langen marsch, nu meenden, dat het gebed in dien zin verhoord was, dat de dag langer geduurd had. Deze exegese is onder ons o.a. door Dr. Impeta verdedigd, of althans waarschijnlijk geoordeeld ^]. Een andere plaats, die in dit verband genoemd kan worden, is het verhaal van het teeken bij Hiskia's genezing in 2 Kon, 20 en Jesaja 38. In de Statenvertaling wordt gesproken van Achaz' zonnewijzer, maar dit woord komt in het oorspronkelijke niet voor en het is dan ook zeer dubieus, of men ze in dien tijd kende. Prof. Ridderbos laat in zijn nieuwe vertaling het woord zonnewijzer ook weg en vertaalt: ,,Zie ik zal de schaduw op de treden, die zij op de treden van Achaz door de zon gedaald is, doen teruggaan, tien treden achterwaarts". Het is niet onwaarschijnlijk, dat dit betrekking heeft op de treden van een trap, die Achaz had laten maken van het koninklijk paleis naar den tempel ^). Prof. Ridderbos spreekt in zijn verklaring wel van een soort van zonnewijzer, maar de traditioneele opvatting van het wonder acht hij minder juist. ,,Nu kan men wel aannemen," zegt hij, ,,dat dit veroorzaakt was door een ,,teruggang" der zon aan den hemel, maar het is weinig waarschijnlijk, dat de Schrift zulk een verandering van ,,avond in morgenstond" enkel zou beschrijven door de vermelding van den teruggang der schaduw van den zonnewijzer. Veel aannemelijker is het daarom, dat het wonder hierin bestaat, dat trots dsn gelijkblijvenden stand der zon haar schijnsel op den zonnewijzer teruggaat, wat men dan nader als een wonderbare breking der zonnestralen kan omschrijven". Wij kunnen er, als bewijs dat straalbreking van invloed kan zijn op de schaduw, nog aan toevoegen, dat iets dergelijks wel vaker

^] Qeref. Jongelingsblad, 29 Mei 1925, bladz. 603, ^) Maunder a.w. bladz. 390.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 212 Pagina's

1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 102

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 212 Pagina's